Skolornas Fredspris 2024: Vi gratulerar årets tre finalister

Praktiska Gymnasiet Malmö City, Hässleholms Tekniska Skola och Fjällenskolan i Järfälla är årets finalister för Skolornas Fredspris. Finalplatsen innebär att dessa skolor får ta del av flera utbildningsinsatser kopplade till fred, demokrati, civilkurage och mänskliga rättigheter. Vinnande skola får även ett resestipendium på 50 000 kronor.

Initiativtagare till Skolornas Fredspris är Emerich Roth (1924–2022). På Emerich Roths 100-årsdag, den 28 augusti, offentliggörs vilken skola som vinner Skolornas Fredspris 2024.

Skolornas Fredspris delas ut den 26 september på Lärarscenen, Bokmässan, tillsammans med Emerichfonden, Fredens Hus och Lärarstiftelsen. Prisutdelare är Annie Lööf och Stefan Löfven.

De tre skolorna har på olika sätt visat att de redan har kommit en bit på väg i arbetet för fred och demokrati, samtidigt är de också ärliga i sina behov och utvecklingsområden. Finalskolorna har valts ut efter skriflitiga nomineringar och sedan djupintervjuer med elever, personal och skolledning. Samtliga tre skolor visar stor vilja till att ta nästa steg och utveckla arbetet framåt.

Citat från finalisterna

Fjällenskolan, grundskola i Järfälla:

-Det känns otroligt bra och spännande att få ta del av denna satsning. Vi vill fostra våra elever till demokratiska världsmedborgare och nå ytterligare steg i vårt värdegrundsarbete. Att göra det i samarbete med Skolornas Fredspris är en stor ära, säger Stefan Grufman, rektor.

Hässleholms Tekniska Skola (HTS), gymnasieskola med både teoretiska och praktiska program, Hässleholm:

- Vi är mycket glada och stolta över att vara finalister. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla vårt arbete med demokrati, mänskliga rättigheter och inkludering. Genom stöd från Fredens Hus hoppas vi skapa ett långsiktigt arbete som når långt utanför skolans väggar, säger Nina Andersson, biträdande rektor.

Praktiska Gymnasiet Malmö City, gymnasieskola med praktiska program, Malmö:

- Det är fantastiskt roligt och en stor möjlighet för vår skola. Det kommer bli ett spännande läsår för hela skolan. Vi ser Skolornas Fredspris som en chans att uppmärksamma och utmana elevernas samhällsengagemang, säger Claes Calmram, rektor.

Om Skolornas Fredspris

Skolornas Fredspris delas ut årligen. Priset stöttar skolor med pedagogiska resurser och insatser i frågor om fred, demokrati, civilkurage och mänskliga rättigheter. Initiativtagare till Skolornas Fredspris är förintelseöverlevaren Emerich Roth (1924–2022).

Priset innebär ett flertal kunskapshöjande insatser för elever och personal under ett läsårs tid; fortbildning för personal, deltagande i utbildningsnätverk, litteratur, teater och interaktiva utställningar från Fredens Hus och Svenska Lottakåren där elever och personal får arbeta med värderingsövningar samt får utbildning med koppling till barnkonventionen och demokratins utveckling. Vinnande skola får resestipendium för att genomföra en hågkomstresa. Bakom Skolornas Fredspris står Emerichfonden, Fredens Hus och Lärarstiftelsen.

Sveriges Lärare, Svenska Lottakåren och lokala aktörer medverkar i insatser med koppling till prisceremoni och utbildning på skolorna under året. Läs mer på SkolornasFredspris.se

Kontakt:

Charlotta Turegård Granath, utbildningsansvarig Skolornas Fredspris