JLR INVESTERAR 500 MILJONER PUND I ATT SKAPA FRAMTIDENS EV-FABRIK I MERSEYSIDE

JLR INVESTERAR 500 MILJONER PUND I ATT SKAPA FRAMTIDENS EV-FABRIK I MERSEYSIDE

• JLR har radikalt förändrat sin 61 år gamla fabrik i Halewood, Merseyside som en förberedelse för produktion av elfordon
  • Över 250 miljoner pund investeras i nya produktionslinjer, maskiner, personal och digital teknik; ytterligare 250 miljoner pund ska tillföras de kommande åren
  • Omvandlingen kommer att möjliggöra parallell produktion av förbrännings-och hybridfordon samt rena elfordon
  • Pågående förnyelse med fokus på förnybara energikällor; bränslebyte och energireduktion kommer att möjliggöra avlägsnande av 40 000 ton CO2e från Halewoods industriella fotavtryck
  • Investeringen bekräfta JLR:s engagemang för sin Reimagine-strategi, som kommer att ompositionera företaget som den första elektriska tillverkaren av lyxbilar till 2030

Gaydon, Storbritannien – 2 oktober 2024: JLR presenterar en investering på 500 miljoner pund för att transformera sin historiska anläggning i Halewood för att stödja parallellproduktion av elfordon, tillsammans med befintliga förbrännings- och hybridmodeller.

Halewood byggdes ursprungligen 1963 för att tillverka Ford Anglia och håller nu på att förvandlas för den elektriska eran.

Med 250 miljoner pund redan investerade har omvandlingen hittills inneburit över en miljon timmars byggnadsarbete under de senaste 12 månaderna. Fabriken har utökats med 32 364 kvm för att producera JLR:s medelstora elektriska lyxsuvar på den nya plattformen Electric Modular Architecture (EMA).

Den historiska anläggning har utrustats med teknik inklusive nya EV-bygglinjer, 750 autonoma robotar, ADAS-kalibreringsriggar, laserjusteringsteknik för perfekt passning av delar och de senaste molnbaserade digitala anläggningshanteringssystemen för att övervaka produktionen, vilket skapar ”factory of the future”.

Denna investering är en del av JLR:s engagemang för sin Reimagine-strategi, vilken handlar om att JLR elektrifierar alla sina varumärken till 2030, med målet att uppnå koldioxidnetto i leverantörskedjan, produkter och verksamhet 2039.

Elektrifiering är centralt i denna strategi och Halewood har en spännande framtid med att producer ICE-, PHEV- och BEV-modeller sida vid sida innan det så småningom blir JLR:s första helelektriska produktionsanläggning.

Barbara Bergmeier, Executive Director, Industrial Operations säger: “Halewood har varit hjärtat och själen i JLR i nordvästra England i mer än två decennier, och producerat fordon som Range Rover Evoque och Discovery Sport.”

”Halewood kommer att bli vår första helelektriska produktionsanläggning, och det är ett bevis på de briljanta insatserna från våra team och leverantörer som arbetat tillsammans för att utrusta fabriken med den teknik som behövs för att leverera våra lyxiga elfordon i världsklass.”

Ytterligare förändringsarbete för att ta sig an elfordon i olika storlekar inkluderar:

• Nytt karosseri som kan tillverka 500 karosser per dag
  • 1,4 km av färgverkstaden har modifierats med utbyggnaden av ugnar och transportband för att möta den ökade efterfrågan på kontrasterande tak
  • Konstruktion av ett nytt automatiserat lagringstorn för målade karosser som kan lagra upp till 600 karosser
  • Den slutliga produktionslinjen har utökats i längd från 4 km till 6 km för att klara av batterimontering
  • Stationer för fordonsmontage har utökats till sju meter för att underlätta de olika proportionerna av de nya EMA-elfordonen
  • 40 nya autonoma mobila robotar (AMR) introducerade för att hjälpa anställda med montering av högspänningsbatterier
  • Högspänningsutbildning till över 1 600 anställda
  • 16 miljoner pund i livskraftig utrustning från JLR:s Castle Bromwich-anläggning, allt från ABB-robotar till automatiserade vägledda fordon har integrerats för återanvändning i den nya anläggningen

Med företaget som siktar på noll i koldioxidutsläpp år 2039, har JLR också fokuserat på att maximera användning av förnybar energi, med planer på att installera 18 000 solcellspaneler, som producerar 8 600 GWh energi, vilket motsvarar 10% av fabriken energiförbrukning.

Genom en blandning av förnybara energikällor, bränslebyte och energieffektivitetsprodukter siktar JLR på att ta bort 40 000 ton CO2e från Halewoods industriella fotavtryck som en del av sina koldioxidnetto-nollmål.

Omskola människor för elektrifiering: Som en del av JLR:s framtida kompetensprogram investerar företaget 20 miljoner pund årligen på sina anläggningar för att göra det möjligt för anställda att vända sina karriärer och skaffa sig viktiga färdigheter i nya system, teknologier och processer som är centrala för framtiden för biltillverkning och teknik.

Inom detta öppnar JLR Halewoods nya utbildnings- och utvecklingscenter, där kollegor kommer att träna på fordon i olika skeden av produktionscykeln, med ett huvudfokus på High Voltage Training (HVT) som involverar monteringsprocesser för batteri. 1 600 anställda har genomgått HVT med ytterligare hundra anställda som ska utbildas.

Digitalt ekosystem: Ny teknik möjliggör automatiserad montering av dörrar på fordon, med hjälp av avancerad lasermätning för att säkerställa att varje dörrs montering är skräddarsydd efter karossen och för att garantera enastående kvalitet på finishen.

När JLR s introducerar avancerade AI-driven autonom körning och uppkopplade tjänster i nästa generations fordon, har Halewoods anläggning nu nya ADAS-kalibreringsriggar (Advanced Assistance System), som kan mäta ADAS-respons för att säkerställa att varje fordon lämnar med den säkraste nivån av kalibrering för framtida autonom körning.

När de nya produktionslinjerna har slutfört de första testbyggena av EMA-karosser, kommer JLR att fortsätta att testa och optimera den nya utrustningen och tekniken innan EMA-produktionen börjar.

SLUT

Kommentarer till redaktörer

Om JLR Halewood

• Anläggningen byggdes ursprungligen 1962 och är en specialbyggd tillverkningsanläggning