Lakritsfestivalen bjöd Nobelpristagarna på lakrits

6 av 9 Nobelpristagare besökte i år Nobelfestens inofficiella efterfest, Students’ Nobel NightCap. Årets hemliga tema var cirkus i äldre tappning och efterfesten besöktes av 1800 gäster. Lakritsfestivalen bjöd tillsammans med festivalutställarna på totalt 90 kg lakrits.

Nobelfestens inofficiella efterfest Students’ Nobel NightCap besöktes i år av 1800 gäster och sex av de nio Nobelpristagarna. En bonus för alla festdeltagare var Lakritsfestivalens medverkan. Totalt fanns 90 kg lakrits, fördelat på tre av festens tematiskt uppbyggda drömmiljöer. Det hemliga temat för årets Students’ Nobel NightCap var cirkus i äldre tappning, inspiration hämtades från cirkusgruppen Cirque du Soleil och klassisk cirkus.

”Flera av Nobelpristagarna var förtjusta i lakrits”, berättar Tuija Räsänen, Lakritsfestivalens arrangör som tillsammans med Anette Jonsson, marknadsansvarig på Lakritsfestivalen, fanns på plats för att prata om och bjuda på lakrits. Det bjöds på ett stort utbud av lakritsgodis från olika delar av världen, lakritsrötter, ren lakrits, praliner, hälsoprodukter som hostmedicin, fotspray och tandkräm, spaprodukter såsom tvålar och läppbalsam. Bredden av lakritsprodukter imponerade stort på gästerna.

”Våra gäster och sponsorer är mycket nöjda och resultatet var verkligen över förväntan", säger Nina Morawetz, Head of Business Relations på Students’ Nobel NightCap. "Jag fick faktiskt många reaktioner på just lakritsen”. Hon berättar också att efterfesten i år verkar hålla budget, mycket tack vare de över trehundra studenter från Kungliga Tekniska Högskolan som arbetat ideellt med projektet.

Lakritsfestivalen riktar ett stort tack till festivalutställarna som generöst sponsrade med lakritsprodukter.

Aldo/Amarelli
Beriksson/Nature Med
Chokladhuset i Limhamm/Lakrids by Johan Bülow
Det gröna apoteket Inspira
Estebans/Capricorn
Fazer/Tyrkisk Peper
Finnfood/Brunberg
Gammelstads Knäck & Karamell
Lakritsfabrikenfrån Ramlösa
Lakrits Sverige/Namitupa
Nammi Godis/Isländsk lakritschoklad
Queen of Licorice
Ryfors Konfektyr
Trafaco/Kookaburra

Lakritsfestivalen, Sankt Eriksgatan 99, 113 31 Stockholm, www.lakritsfestivalen.se

Tuija Räsänen, ägare av Choklad & Lakrits Sverige, arrangör för Lakritsfestivalen
08-210 210, 0738-44 02 04, tuija@lakritsfestivalen.se

Anette Jonsson, marknadsansvarig för Lakritsfestivalen
0709-301 269, anette@lakritsfestivalen.se

Lakritsfestivalen är Sveriges årliga lakritsfest, en fest fylld med goda smakupplevelser, spännande aktiviteter och ny kunskap om lakrits. Syftet är att vara en mötesplats för lakritsälskare, producenter och återförsäljare. Det femte festivalåret, Lakritsfestivalen 2013 hålls på Annexet vid Ericsson Globe lördag 20 april 2012 kl. 10-19 och söndag 21 april kl. 11-18. Entré: 95 kr/person och dag, barn under 10 år gratis i målsmans sällskap.

Biljetter www.ticnet.se/event/lakritsfestivalen-biljetter/240015 och biljetter ihop med lakrits www.chokladolakrits.se/biljett-till-lakritsfestivalen.

Läs mer www.lakritsfestivalen.se, www.facebook.se/lakritsfestivalen eller twitter.com/Lakritsfestival.

Bakom Lakritsfestivalen finns Choklad & Lakrits Sverige och ägaren Tuija Räsänen som också är Lakritsfestivalens arrangör. Företagets fokus är att hitta kvalitétschoklad och lakrits från hela världen. Idag har företaget tre butiker; i Stockholm, i Trosa och på webben. Bakgrunden till Lakritsfestivalen är att Tuija upptäckte det stora behov lakritsälskare har att prata om sitt lakritsintresse, hitta lakritsprodukter de smakat en gång och att möta andra med samma passion. Utöver den årliga lakritsfesten hålls också regelbundna lakrits- och chokladprovningar. Läs mer på www.chokladolakrits.se.

Lakritsfabriken i Ramlösa - huvudsponsor för Lakritsfestivalen 2013
Lakritsfabriken i Ramlösa producerar Sveriges första Premium Lakrits. Alla ingredienser är helt naturliga och man använder rismjöl i stället för vetemjöl, vilket även gör produkten glutenfri. Lakritsfabrikens första Premium Lakritslanserades under Lakritsfestivalen 2011. Till Lakritsfestivalen 2012 gjorde Lakritsfabriken världens längsta lakrits på 519 meter som nu blivit godkänt av Guinness World Records. Företaget ingår i ScandChoco. Läs mer på www.lakritsfabriken.se.

Students’ Nobel NightCap

Evenemanget Students’ Nobel NightCap (Nobel Sängfösare) grundades 1978 av en student som märkte att Nobelbanketten slutade alldeles för tidigt för att vara den stora festen för de mest prestigefyllda priserna i världen. Arrangörskapet för Students’ Nobel NightCap växlar idag mellan de fyra största studentkårerna i Stockholm, dvs. Stockholms universitet, Kungliga Tekniska Högskolan, Handelshögskolan och Karoliska Institutet. Läs mer på

www.nobelnightcap.se, www.facebook.com/NobelNightCap eller twitter.com/NobelNightCap.

Annexet vid Ericsson Globe
Annexet ligger i direkt anslutning till nationalarenan Ericsson Globe på en yta om 3000 kvm och är en del av Skandinaviens största evenemangsområde. Varje år besöker 1,5 miljoner människor Stockholm Globe Arenas för 300 av de bästa upplevelserna inom sport och underhållning. Företaget är en del av AEG Facilities - ett internationellt företag med världsomspännande nätverk av arenor. Läs mer på www.globearenas.se.

• ekologisk
  • namitupa
  • lakrits sverige
  • chokladhuset i limmhamn