Lagerhaus presentpapper – närproducerat i över 25 år

Lagerhaus presentpapper – närproducerat i över 25 år

Lagerhaus, inredningskedjan från Göteborg, har en hög ambition att säkerställa en mer hållbar produktion och hållbara material i sina produkter. Ett led i detta är att prioritera närproducerat i så stor utsträckning som möjligt. I över 25 år har Lagerhaus producerat stora delar av sitt presentpapper i Alingsås och inför jul når kedjan sitt mål, då 100% av årets papperssortiment är producerat i Sverige.

Lagerhaus presentpapper för SS24, Blomstertid.

En långvarig relation

Lagerhaus långvariga samarbete med Alingsåstryckeriet Flexoprint började via Tingstad Papper redan 1997, strax efter att inredningskedjan öppnat sina första butiker 1996. Till en början bestod presentpapperskollektionen främst av enfärgade papper och endast några få mönster.

Samarbetet har utvecklats till egendesignade unika mönster, skapade av Lagerhaus designer Therese Stråhle, och företagen har tillsammans hittat kreativa lösningar – från ritbordet till färdig produkt.

"Jag är så stolt och tacksam över vårt långa samarbete. För mig som designer innebär en god kontakt med våra leverantörer att jag har bra koll på hur produktionen fungerar och förstår förutsättningarna för hur vi kan få de bästa produkterna ut till Lagerhaus kunder från idé till butikshylla. Personalen på tryckeriet besitter ovärderliga kunskaper, och de vet vad vi eftersträvar eftersom de känner till vårt varumärke så väl. Slutresultatet blir som min första idé, eller ärligt talat; oftast bättre!"

Lagerhaus presentpapper för SS24, Maja.

Utveckling och hållbarhet

Under det över 25-åriga samarbetet har Lagerhaus fått möjligheten att förverkliga sina kreativa idéer, samtidigt som ett stort kunskapsutbyte och en god relation har byggts upp under åren. För de populära presentpapperna används miljöcertifierade råvaror från hållbart brukade skogar i Europa och i produktionen används grön el märkt med BraMiljöval. Färgerna som används för att trycka presentpapperna är vattenbaserade för att skydda både miljön och anställda.

När det gäller framtiden för samarbetet, säger Charlotte Lekmark, Produktionsplanerare på Flexoprint:

"Vi ser fram emot att fortsätta samarbetet med Lagerhaus. Vi lägger stor vikt vid att erbjuda hållbara produkter, och vi vill vara en självklar del i Lagerhaus hållbarhetsarbete. Närheten mellan våra verksamheter gör dessutom samarbetet effektivt både logistiskt och miljömässigt."

Målet att producera allt presentpapper i Sverige är snart uppnått. Sara Hannedahl, Inköpschef på Lagerhaus, säger:

"Genom att närproducera vårt sortiment får vi uppföljning och kontroll på vår produktion. När vi har leverantörer i Sverige som ligger i framkant inom sina områden är det självklart för oss att välja vår hemmamarknad för vår produktion. Att producera närmare kunden innebär dessutom kortare transportsträckor och därmed ett mindre koldioxidavtryck, något som vi dagligen strävar efter i vårt arbete."

Therese Stråhle, designer på Lagerhaus, Sven Olofsson, Produktionschef på Flexoprint, Lena Jerkhage, Key Account Manager på Tingstad och Charlotte Lekmark, Produktionsplanerare på Flexoprint.

Genom sitt över 25-åriga samarbete har Lagerhaus kunnat skapa kreativa och mer hållbara presentpapper, använda certifierade råvaror och grön energi, samt minska sina transportavstånd. Med det senaste initiativet att producera allt presentpapper i Sverige med FSC-certifierad® råvara från Europa, understryker Lagerhaus sin strävan att vara konkurrenskraftiga med bra produkter.

För mer information eller presskontakt, vänligen kontakta:

press@lagerhaus.se

FSC-certifierade varor är tillverkade av trä som kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk, som tar hänsyn till natur, djur och människor (FSC N002329).