Bra försäljningsutveckling för Lagerhaus 2013

Bra försäljningsutveckling för Lagerhaus 2013

2013 har varit ett bra försäljningsår för inredningskedjan Lagerhaus. Företaget presenterar en omsättningsökning på 9 % under året, att jämföra med 1,9 % för detaljhandeln som helhet. Orsakerna till företagets positiva försäljningsutveckling är flera.

Många butiker har varit framgångsrika och presterat över budget under året, framför allt har butikerna i Norrland och Stockholm sålt bra. Lagerhaus e-handel har under 2013 en omsättningsökning på 59 % och är det den försäljningskanal som har ökat mest.

- Det är fantastiskt kul att så många nu har upptäckt vår e-handel. Under 2013 når vi 20% av alla våra besökare via webben, säger Tomas Svärd, E-handelsansvarig på Lagerhaus.

Lanseringen på den japanska marknaden i slutet av september är också en bidragande faktor till företagets positiva försäljningsutveckling och blev starten för en satsning utanför Sverige.

- Det finns en stor efterfrågan på den Japanska marknaden av Skandinaviskt designade produkter, med god kvalité till ett lågt pris, där stämmer Lagerhaus koncept in perfekt! Efter den goda starten i de 4 butiker vi öppnat under hösten 2013 ökar vi etableringstakten och öppnar ytterligare ett 20-tal butiker under 2014, säger Monica Bäckerås, Account Manager på Lagerhaus.

- 2013 har varit ett händelserikt år för Lagerhaus. Försäljningsökningen, som är ett resultat av vårt arbete med att förtydliga vår identitet samt att vi tog ett kliv ut på den internationella marknaden, är vi extra glada för. Vi ser fram emot samma positiva försäljningsutveckling under 2014, säger Lars Bonander, VD för Lagerhaus.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Lars Bonander, VD Lagerhaus AB
E-mail: lars.bonander@lagerhaus.se