Nära 5 miljoner böcker till Sveriges barn

Nära 5 miljoner böcker till Sveriges barn

Läsrörelsens och McDonald’s gemensamma projekt sedan åtta år närmar sig svindlande siffror. Den 3 - 30 oktober ingår drygt 900 000 barnböcker i årets Bok Happy Meal. Det bygger på ett samarbete mellan Läsrörelsen och McDonald’s. Var och en som köper ett Happy Meal får en av nio högklassiga barnböcker. För tredje året är en av böckerna tvåspråkig. Sammanlagt har därmed 38 titlar av 39 olika författare och illustratörer ingått i ett av de största läsfrämjande projekt som genomförts i Sverige där nära 5 miljoner barnböcker nått ut via McDonald’s.

Läsvanor sätts tidigt och går i arv. Sex av tio föräldrar vill läsa mer för sina barn än vad de gör idag och åtta procent av landets barn i åldern 2-8 år har föräldrar som sällan eller aldrig läser högt för dem. Tidsbrist är den största boven. Detta konstateras i en undersökning som Läsrörelsen och McDonald’s lät SIFO utföra 2007.

– Läsrörelsen har sedan starten på Bok & Bibliotek år 2000 arbetat på många nya sätt, där McDonald’s alla restauranger har varit den bredaste arenan för att nå människor som sällan besöker bibliotek eller bokhandel. Detta ligger i linje med Läsrörelsens motto ”Ge dina barn ett språk”, säger Elisabet Reslegård, ordförande för Läsrörelsen.

– Många av de drygt 410 000 gäster som kommer till oss varje dag är barnfamiljer. När vi erbjuder riktigt bra barnlitteratur tillsammans med Happy Meal bidrar vi till att fler föräldrar läser mer för sina barn och det känns fantastiskt kul, säger Ulrika Kindvall Wåreus, ansvarig för lässatsningen på McDonald’s. Mamma Mu på svenska och persiska samt åtta andra barnböcker i årets Bok Happy Meal

Årets böcker har som tidigare år valts ut av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg som sitter i Läsrörelsens styrelse. Följande titlar ingår i årets Bok Happy Meal: ABC-resan, av Elsa Beskow. En stjärna vid namn Ajax, av Ulf Stark & Stina Wirsén. Den flygande trumman, av Lennart Hellsing & Poul Ströyer. Tutu och tant Kotla, av Gunna Grähs. Castor syr, av Lars Klinting. Tummen tittar på natten, av Inger & Lasse Sandberg. Ludde och telefonen, av Ulf Löfgren. Så gör prinsessor, av Per Gustavsson. Svenska/persiska Mamma Mu åker rutschkana, av Jujja Wieslander & Sven Nordqvist. Översättning av Ali Ciftci.

Författaren Ulf Stark, upphovsman till en av årets böcker och medlem i Läsrörelsens styrelse, kommer att besöka några McDonald’s-restauranger i Södermanland, där han läser högt för barn. Programmen genomförs i samarbete med biblioteken.

För ytterligare information kontakta: Li Södermark, Pressekreterare Läsrörelsen 076-216 07 12, li.sodermark@lasrorelsen.se

Elisabet Reslegård, Ordförande Läsrörelsen reslegard@yahoo.se (Telefonkontakt med Elisabet Reslegård via Li Södermark – se ovan)

Marianne von Baumgarten-Lindberg, styrelseledamot i Läsrörelsen 070-572 97 17, marianne@barnfamiljen.se

Ulrika Kindvall Wåreus, Ansvarig för lässatsningen, McDonald’s 070-354 85 04, ulrika.kindvall.wareus@se.mcd.com

Claes Eliasson, Presschef Svenska McDonald’s 070-354 85 05, claes.eliasson@se.mcd.com

Fakta om Läsrörelsen Läsrörelsen är en ideell förening som bildades1999 med mottot ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var bl. a. den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn. Under de senaste åren har Läsrörelsen bl. a. arbetat med projektet ”Den nya svenskarna” som bygger på goda exempel och utarbetade metoder kring integration och lärande.

Ett delprojekt är arbetet med Astrid Lindgrens inläsning av ”Mio min Mio” som barn i 60 förskoleklasser arbetat med och fått i personlig gåva i de 12 kommuner som har flest invandrare. Läsrörelsens styrelse består av: Elisabet Reslegård (tidigare kampanjledare nu ordförande), Marianne von Baumgarten-Lindberg, Börje Ehrstrand, Siv Hågård, Lars-Erik Klason, Barbro von Schoenberg och Ulf Stark.

Läsrörelsen och McDonald’s vann 2003 Kultur och Näringslivs pris för ”Bästa samarbete Kultur och Näringsliv”.

Fakta om McDonald’s i Sverige McDonald’s är den ledande restaurangkedjan i Sverige med cirka 230 restauranger från Ystad till Luleå och 410 000 gäster per dag. 70 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är landets största privata arbetsgivare för ungdomar. Här arbetar över 90 olika nationaliteter och cirka 30 procent av medarbetarna, inklusive cheferna, har en annan kulturbakgrund. De cirka 12 000 medarbetarna serverar god och varierad mat samt erbjuder snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger.

Restaurangerna erbjuder en bred meny med över 300 olika möjliga målstidskombinationer och råvaror av hög kvalitet, t ex 100 procent rent nötkött. Företaget engagerar sig i samhället både nationellt och lokalt genom bland annat Ronald McDonald Barnfond och idrottsrörelsen. Läs mer på www.mcdonalds.se