Här dansar Herr Gurka och Vitello på menyn

Höstens stora nordiska barnbokssatsning på McDonald’s i samarbete med Läsrörelsen går in på sin andra vecka. Från fredagen den 14 oktober och en vecka framåt får alla som köper Happy Meal Här Dansar Herr Gurka eller Vitello hittar en pappa.

I Här Dansar Herr Gurka finns ett urval av Hellsings verser med Poul Ströyers klassiska illustrationer för första gången översatta till danska, norska och finska.

Här möter vi alla de kända figurerna i Lennart Hellsings roliga, rytmiska, rullande rim och ramsor. Krakel Spektakel, Kusin Vitamin, Peter Palsternack, Selma Selleri och många fler.

Vitello hittar en pappa är skriven av Kim Fupz Aakeson som har skrivit över 60 barnböcker och illustrerad av Niels Bo Bojesen en känd dansk satir- och barnbokstecknare. Vitello bor i radhus med sin mamma. Sin pappa har han aldrig träffat. Det tycker han är tråkigt så han bestämmer sig för att hitta en pappa som han kan visa upp för kompisarna.

Kort om veckans författare och illustratörer

Lennart Hellsing (född 1919) är unik i sitt slag med över hundra utgivna böcker. En stor del av dem är verser för barn. Krakel Spektakel, Opsis Kalopsis och Kusin Vitamin är välkända figurer för flera generationer läsare. Han skriver på ett livligt, muntert och drastiskt språk. Han experimenterar, leker med ord och verbformer och tänjer gärna gränserna. Han är mångfaldigt prisbelönt.

Poul Ströyer (1923-1996) ritade humoristiska och bitska, oftast politiska karikatyrer. Stilen var enkel men träffsäker. Hans ”gubbar” i Dagens Nyheter roade läsarna dagligen i nästan tio år.  Han var även en framgångsrik målare och känd illustratör av egna och andras barnböcker och främst för sitt samarbete med barnboksförfattaren Lennart Hellsing.

Kim Fupz Aakeson (född 1958) är en mångsidig dansk författare. Han debuterade 1982 som serietecknare och dessförinnan var han frilansillustratör i olika tidningar. Han har skrivit ett 40-tal böcker för både barn och vuxna, pjäser för scen och radio och gjort film. Han har belönats med bl a Gyldendals stora barnbokspris 2010.

Niels Bo Bojesen (född 1958) är utbildad vid Danmarks designskola i Köpenhamn och vid School of Visual Arts i New York. Han illustrerar barnböcker och gör politiska karikatyrer i Jyllands-posten.          ” … jag faller pladask för den rufsiga grabben Vitello…” skrev Dagens Nyheter i oktober 2010.

Bok Happy Meal 10 år

Läsrörelsens och McDonald’s årliga barnbokskampanj firar i år 10 år och pågår mellan den 7 oktober och 3 november. Under perioden kommer drygt 1,8 miljoner barnböcker med åtta olika titlar att möta nya läsare. Böckerna är som tidigare år valda av barnboksexperten Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styrelse. Under de tio åren har över 9 miljoner barn- och bilderböcker ingått i Bok Happy Mel.

– För Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” känns det fantastiskt att under 10 år fått möjlighet att samarbeta med McDonald’s som en helt nya arena. Genom detta har vi nått barn och barnfamiljer – som kanske inte går till bibliotek och bokhandel – med 9 miljoner bra barn- och bilderböcker i Bok Happy Meal, säger Elisabet Reslegård, ordförande/projektledare Läsrörelsen.

För andra året i rad släpps ett unikt Nordiskt Bok Happy Meal

Böckerna är av författare och illustratörer från Sverige, Danmark, Finland och Norge och är översatta till de fyra ländernas språk. Totalt är det åtta titlar i 32 olika versioner. Den allra första boken 2001 var Lennart Hellsings och Poul Ströyers ABC. I jubileumserbjudandet i oktober/november ingår ännu en bok av duon Hellsing & Ströyer: Här dansar Herr Gurka, för första gången översatt till danska, finska och norska.

Johanna Hellsing framträder på McDonald’s i Västerås

Lördag den 15 oktober framför Johanna Hellsing de välkända sångerna från Lennart Hellsings och Poul Ströyers barnboksklassiker Här dansar Herr Gurka för barn i alla åldrar som besöker tre av McDonald’s restauranger i Västerås.

Klockan 12.00 är Johanna Hellsing på restaurangen i Hälla, kl 13.30 på Vasagatan 11 och kl 15.00 i Erikslund.

För mer information, kontakta:
Frida Berg
, presschef McDonald’s, frida.berg@se.mcd.com, 070-354 85 05

För kontakt med författare, illustratörer eller Läsrörelsen:

Karin Wahlén, karin.wahlen@kultpr.se, 076-896 22 54

Elisabet Reslegård, ordförande Läsrörelsen, reslegard@yahoo.se, 070-625 81 74

Fakta om McDonald’s i Sverige
McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja. De 12 000 medarbetarna serverar varje dag mat till 430 000 gäster på någon av de ca 220 restaurangerna från Ystad till Luleå. Cirka 80 procent av restaurangerna ägs och drivs lokalt av egna företagare. McDonald’s är landets största privata arbetsgivare för ungdomar. Här arbetar 95 olika nationaliteter och cirka 30 procent av medarbetarna, inklusive cheferna, har en annan kulturbakgrund. McDonald’s medarbetare serverar god och varierad mat samt erbjuder snabb och vänlig service i rena, moderna restauranger. Restaurangerna erbjuder en bred meny med ca 300 olika måltidskombinationer och råvaror av högsta kvalitet, t ex 100 procent rent nötkött. McDonald’s har under många år arbetat för att utvecklas hållbart i alla delar av verksamheten, från jord till bord och återvinning. McDonald’s har bland annat uppmärksammats för sitt prisbelönta mångfaldsarbete och för sitt samarbete med idrottsrörelsen, Läsrörelsen och Ronald McDonald Hus. Läs mer på www.mcdonalds.se

Fakta om Läsrörelsen
Läsrörelsen är en ideell förening som bildades1999 med mottot ”Ge dina barn ett språk”. Bakgrunden var bl. a. den kraftiga minskningen under många år av småbarnsföräldrars läsning för sina barn. Under de senaste åren har Läsrörelsen bl. a. arbetat med projektet ”Den nya svenskarna” som bygger på goda exempel och utarbetade metoder kring integration och lärande. Ett delprojekt är arbetet med Astrid Lindgrens inläsning av ”Mio min Mio” som barn i 60 förskoleklasser arbetat med och fått i personlig gåva i de 12 kommuner som har flest invandrare. Läsrörelsens styrelse består av: Elisabet Reslegård (tidigare kampanjledare nu ordförande), Marianne von Baumgarten-Lindberg, Börje Ehrstrand, Siv Hågård, Lars-Erik Klason, Barbro von Schoenberg och Ulf Stark

Läsrörelsen och McDonald’s vann 2003 Kultur och Näringslivs pris för ”Bästa samarbete Kultur och Näringsliv”.

BOK HAPPY MEAL 10 ÅR - idag presenteras årets nordiska böcker!

2001 föddes Bok Happy Meal i Sverige, i en lycklig förening mellan den läsfrämjande organisationen Läsrörelsen med mottot ”Ge dina barn ett språk” och McDonald’s alla restauranger. Bok Happy Meal firar nu 10 år och passerar samtidigt en upplaga sedan starten på över 9 miljoner barn- och bilderböcker av hög kvalité. Totalt har 62 titlar av 60 upphovsmän ingått. I dag presenteras årets böcker!