Anna Andbjer Persson, programansvarig på hundutbildningen på Lärande i Sverige.

Lärande i Sverige tecknar samarbetsavtal med Svenska Kennelklubben

Utbildningsföretaget Lärande i Sverige har tecknat ett samarbetsavtal med Svenska Kennelklubben (SKK), hundägarnas riksorganisation. Avtalet börjar gälla i augusti i år och avser rätten att genomföra SKK:s framtagna och ägda utbildningar ”Hundens beteende” och ”SKKs uppfödarutbildning”, på Realgymnasiets treåriga hundutbildning.

-Genom samarbetet med SKK får hundutbildningen en viktig och välkänd samarbetspartner som bidrar med såväl kvalitetssäkrat material som värdefulla tankar om utbildningens generella genomförande och utveckling, säger Anna Andbjer Persson, programansvarig för hundutbildningen på Lärande i Sverige.

SKK:s material och kurser kommer att integreras med undervisningen i olika hundkurser i årskurs 2 och 3 på hundutbildningen. Eleverna kommer i samband med studenten att bli diplomerade i SKK:s kurser, utöver sina gymnasiekurser. Kursernas innehåll behandlar bland annat beteende, mentalitet, avel och genetik. Materialet representerar ett modernt, aktuellt och branschanpassat undervisningsmaterial som ger hundutbildningen likformighet och kvalitetssäkring.

SKK:s utbildningar genomförs på skolan av Realgymnasiets hundlärare. De utbildas i sin tur till handledare av SKK för respektive utbildning.

-Svenska hund- och andra sällskapsdjursägare efterfrågar i allt snabbare takt olika tjänster som vi behöver till våra kära sällskapsdjur. För denna starkt växande bransch som mellan åren 2011 och 2016 visade på en 30 procent ökning av antal företag och sysselsatta behövs i en allt snabbare takt tillgång till välutbildade personer, säger Ulf Uddman, vd för SKK.

-I den senaste marknadsundersökningen av sällskapsdjursbranschen som gjordes av Sveriges Lantbruksuniversitet och publicerades 2017 visar att omsättningen i kronor för vad vi köper tjänster för ökar i en än snabbare takt, från cirka 10 miljarder kring 2010 till över 16 miljarder 2016. SKK ser det som en stor fördel att kunna ge intresserade ungdomar tillgång till bra utbildningsmaterial för sin kunskapsuppbyggnad och i ett senare skede till uppskattade anställda inom alla de olika företag som verkar i vår bransch, fortsätter Ulf Uddman.

-SKK ser fram emot ett långsiktigt och givande samarbete med Lärande i Sverige. SKKs utbildningar ”Hundens beteende” och ”Uppfödarutbildning” har rönt ett stort intresse bland våra medlemmar och varit väldigt uppskattade av deltagarna. Det är vår övertygelse att dessa utbildningar kommer att vara till stor nytta för eleverna på Realgymnasiet framöver, säger Kjell Svensson, SKKs Utbildningschef.

-Vi är väldigt glada över att ingå i samarbetsavtal med SKK. Genom det stärks och utvecklas våra branschsamarbeten ännu mer. Det adderar ett stort värde till våra program och i slutändan för våra elever, avslutar Patrik Wigelius, affärsområdeschef för Realgymnasiet.

Anna Andbjer Persson, programansvarig för hundutbildningen, Lärande i Sverige.
E-post: anna.andbjerpersson@larande.se

Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har tre skolor på två orter. Här hittar du mer information om oss och våra erbjudanden Lärande i Sverige ABRealgymnasiet,
Real Global och Erlaskolan.

Lärandegruppen i Sverige AB - En av Sveriges största friskolekoncerner där vi skapar försprång till jobb för våra elever i framtida tillväxtbranscher.