Erlaskolan Östra satsar på elevernas hälsa

Erlaskolan Östra satsar på elevernas hälsa

Under två veckor i oktober har 30 elever från årskurs fyra på Erlaskolan Östra deltagit i ett pilotprojekt för en ny satsning på rörelsemätning i skolan. Projektet leds av Generation Pep Skola och organisationen Scriin.

– Vi vill få en bild av hur mycket eleverna rör sig dagligen i vår verksamhet och se om vi kan utveckla en miljö som uppmuntrar till mer aktivitet och rörelse, säger Tobias Svensson som är lärare på Erlaskolan Östra.

Eleverna har under två veckor haft på sig aktivitetsmätarna under skoldagen, för att sedan lämna in dem när skoldagen är slut. På det sättet har de fått en bild av hur mycket de rör på sig. Det jämförs sedan med WHO:s rörelsemål för barn som är 60 minuters pulshöjande aktivitet per dag.

Skolan kommer under projektets gång med stöd av Generation Pep Skola ta fram en handlingsplan för att eventuellt öka elevernas fysiska aktivitetsnivå samt finna inspiration på aktiviteter. Om sex månader görs ytterligare en mätning för att följa upp resultatet.

WHO:s aktivitetsmål inspirerar
-WHO:s rekommendation är att barn ska genomföra minst 60 minuter pulshöjande aktivitet per dag. I Sverige uppnår endast två av tio barn detta, så är det av stor vikt att hitta olika lösningar för att peppa barn och ungdomar till en mer aktiv vardag, fortsätter Tobias.

Eleverna på skolan tycker att det är bra att prova på med aktivitetsmätare på skoltid. Angelina och Lukas som går i årskurs fyra berättar att de rör på sig på fritiden. De simmar, hoppar i studsmatta och spelar fotboll hemma. Men, att alla kanske inte har möjlighet till detta.

-Ja, det är bra att röra på sig i skolan, man blir mycket piggare och orkar med skolarbetet bättre. Speciellt om man inte sportar eller rör på sig på fritiden, säger Lukas som går i årskurs fyra på Erlaskolan Östra.

Tobias Svensson, pedagog på Erlaskolan Östra
E-post: tobias.svensson@erlaskolan.se

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping, är en av Sveriges största friskolekoncerner. Kärnan i gruppens verksamhet är att bedriva grundskola och gymnasium. I koncernen ingår Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande Partner i Östergötland AB, Magnetica Education och Cognita Fastigheter AB. Tillsammans vill vi vara stilbildare inom svensk skola.

Inom koncernen har vi dag cirka 850 medarbetare och driver 27 verksamheter varav tre förskolor, sju grundskolor och 17 gymnasieskolor i Sverige. Vårt gemensamma uppdrag är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningar för att utvecklas under skoltiden och i framtiden.

Vi återinvesterar vinster i våra verksamheter för att utveckla dem vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.

För mer information om oss besök gärna LärandeRealgymnasiet och Erlaskolan.

Lärandegruppen i Sverige AB - En av Sveriges största friskolekoncerner där vi skapar försprång till jobb för våra elever i framtida tillväxtbranscher.

Koncernen har cirka 1100 medarbetare, 34 skolor varav 3 förskolor, 7 grundskolor, 24 gymnasieskolor samt 1 yrkeshögskola. Vi finns från Luleå i norr till Malmö i söder.