Elever och lärare från Erlaskolan.

Här stannar eleverna kvar efter skoltid

Kort efter att sista lektionen slutat väntar flera elever kvar på skolan. Varje tisdag eftermiddag finns det möjlighet att få studiehjälp på Erlaskolan Södra. Det kan vara allt från läxhjälp till att utveckla en förmåga, träna inför ett prov eller om man vill diskutera andra frågeställningar med en lärare.

”Lyftet”, som det kallas, är ett tillfälle efter skoltid där alla elever kan välja att arbeta med ett valfritt ämne.

-Som det ser ut just nu så brukar det komma runt 20 elever per tillfälle. Antalet ökar när vi har närliggande bedömningar. Det börjar vid 14.40 på tisdagar och håller på i 40 minuter.
Vi är tre lärare som finns tillgängliga under denna tid, säger Jonathan Johansson, lärare på Erlaskolan Södra.

Eleverna som kommer till ”Lyftet” får hjälp inom olika områden. Ella Hertzman går i årskurs 9 och är en av de eleverna som kommer efter skolan. Så här säger hon.

-Jag kommer till lyftet för att repetera och få extra stöd i matten. Men, jag får hjälp i andra ämnen också som till exempel engelska om det behövs.

Ellinor Olausson i årskurs 7 kommer för att få hjälp med språk.

-Jag kommer för att jobba med engelska för det tycker jag är svårt. Jag brukar få hjälp om det är något som jag inte förstår eller liknande.

- Att ha en kultur där man tar ett större eget ansvar och planerar sin studietid är ett vinnande koncept vi vill locka fram. Det tycker jag att jag ser mer och mer i våra elevgrupper och det smittar av sig. Det är jättekul, fortsätter Jonathan.

Lärandegruppen i Sverige AB - En av Sveriges största friskolekoncerner där vi skapar försprång till jobb för våra elever i framtida tillväxtbranscher.