Kyl & Värmepumpdagen 2012

Kyl & Värmepumpdagen 2012

Fredagen den 19 oktober var det dags för kyl & värmepumpbranschens årliga höjdpunkt vad gäller sammankomster med nätverkande och kompetensutvecklande branschföredrag. 2012 års upplaga av ”Svenska Kyl & Värmepumpdagen” (KVP-dagen) hade precis som fjolåret Göteborg som värdstad. KVP-dagen är ett samarrangemang mellan branschens dominerande organisationer – Kyl & Värmepumpföretagen, Svenska Kyltekniska Föreningen, Svenska Värmepumpföreningen Svep och Energimyndighetens forskningsprogram Effsys+.

Dagen innebar en intensiv blandning av kära återseenden, knytande av nya kontakter och uppdaterande av kunskaper på flera branschrelaterade områden. Spontant positiva kommentarer kring programmet kunde höras bland deltagarna. Presentationerna från dagen ligger nu på KV-företagens hemsida.

Förmiddagens föredrag
Förmiddagens föredrag hade rubriken ”Omvärldens påverkan på oss och våra företag” och hade därför betoning på regler. Peter Rohlin från Incert och Martin Forsén från Svep, som var två av föredragshållarna, beskrev bland annat kommande revidering av EU:s F-gasförordning.

Eftermiddagens pass
Under eftermiddagens pass med föredrag om tekniska innovationer var Björn Palm från KTH en av föredragshållarna, och stod för två intressanta ämnen. En nyfiken publik fick bland annat reda på hur vi i framtiden kan driva kylskåp utan köldmediekrets.

Ett lyckat koncept
Vi kan konstatera att det samarbete mellan branschens organisationer, som sedan förra året breddat Svenska Kyl & Värmepumpdagen, är ett lyckat koncept, och årets deltagarrekord på över 260 personer bådar gott inför nästa års upplaga av KVP-dagen.

Presskontakt Marknadsansvarig (föräldraledig) +46 (0)8-512 549 54
Elisabeth de Brito