Celcia - Kyl- och värmepumpbranschens utbildningscentrum i ny kostym

Celcia - Kyl- och värmepumpbranschens utbildningscentrum i ny kostym

Hos Installatörernas Utbildningscentrum, IUC, i Katrineholm finns ett av landets få utbyggda laboratorier, Celcia, för utbildning inom kyl- och värmepumpteknik. Nu har det gått 19 år sedan labbet invigdes och av naturliga skäl gör sig behovet av förnyelse och upprustning allt mer påmint. Vad som skulle behöva göras och hur det bäst kan göras, är en uppgift som de bägge studenterna Patrik Larsson och Nicklas Lundgren vid IUCs YH-utbildning för Installationsingenjörer har tagit sig an i sitt examensarbete. Målet är att examensarbetet, som går ut på att upprätta underlag för en totalentreprenad, ska kunna användas vid en upphandling av ett nytt utbildningslaboratorium. Att ha goda möjligheter till praktiska övningar och laborationer är något av en förutsättning för att kunna utbilda sig till kyl- och värmepumptekniker. Det ställer i sin tur krav på att utrustningen är modern och anpassad till dagens teknik. Laboratoriet som IUC förfogar över i sina lokaler är på många sätt unikt i landet, inte minst vad gäller storlek och omfattning.

Modern teknik och fler utbildningsplatser – ett måste för branschen
Faktum är att antalet nyutbildade tekniker, oavsett nivå, inte räcker till att täcka upp dagens behov. Och när nu även konsultföretag och ventilationsföretag anställer allt fler kyltekniker samtidigt som pensionsavgångarna blir allt fler kommer det bli än tuffare.

Kyl- och värmepumpaggregaten i det moderniserade laboratoriet kommer att ligga väl i fas med de anläggningar som byggs idag ute på fältet, där styr- och reglerteknik blir allt en viktigare del. Tanken är inte att aggregaten i första hand ska användas för att lära sig hur man fyller på och tömmer köldmedium eller hur man ansluter ett manometerställ. Det kan man lika gärna göra med mindre och äldre system som placeras i lokalen intill. För att kunna optimera system och erbjuda kunderna moderna lösningar måste eleverna få kunskapen om detta redan under utbildningen. Behovet av utbildning finns även ute hos företagen och det kan vara svårt att driva den internt. Företagen har ofta inte den utrustning som behövs och det är olämpligt att  laborera och testa på kunders anläggningar.

Installatörernas Utbildningscentrum, IUC ägs av branschorganisationerna VVS Företagen, Kyl & Värmepumpföretagen, Svensk Ventilation och Svenska Värmepumpföreningen samt Katrineholm kommun.

Presskontakt Marknadsansvarig (föräldraledig) +46 (0)8-512 549 54
Elisabeth de Brito