Tre miljoner tillverkade Peugeot 307!

I dagarna har den framgångsrika Peugeot-modellen 307 tillverkats i hela tre miljoner exemplar! Modellen, som lanserades i april 2001 och valdes till Årets Bil 2002, utmärker sig genom sina många skepnader; tre-, fyra- och fem dörrar, kombi, SW och plåtcabben CC, samtliga med ett stort urval av bensin- och dieselmotorer från 90 ända upp till 180 hästkrafter. Tack vare modellens imponerande utrymmen, höga säkerhet och fina väghållning blev Peugeot 307 snabbt en favorit och storsäljare i klassen. I Sverige fortsätter Peugeot 307 att vara en mycket populär modell och har intagit förstaplatsen i segmentet för sålda dieselbilar med närmare tjugo procent av den totala försäljningen 2006, att jämföra med endast tre procent året innan. I Europa är 64 procent av alla sålda Peugeot 307 utrustade med dieselmotor. I den rikliga karossfloran utgörs närmare 60 procent av den svenska försäljningen av kombi eller SW-versionerna och de två populäraste motorerna är turbodieselmaskinen med 1,6-liters cylindervolym och dito på bensinsidan. Peugeot 307 kännetecknas vidare av mycket hög säkerhets- och komfortutrustning. I femdörrars Oxygoutförande för 149 900 kronor är bi-zones klimatanläggning, cd-radio, farthållare, ESP, regnsensor och aluminiumfälgar mm originalmonterade, vilket gör modellen till ett mycket prisvärt alternativ på marknaden. Lagom till sommaren lanseras etanolbilen, Peugeot 307 BioTech, med femdörrarskaross samt som kombi och i SW-utförande. Peugeot 307 tillverkas idag med en produktionstakt av 2 050 enheter per dag i fyra olika fabriker (Sochaux och Mulhouse i Frankrike, Palomar i Argentina och Wuhan i Kina). Liksom Peugeots övriga modeller är 307 en bil för världens alla marknader och den säljs i inte mindre än 138 länder. Bil nummer 3 000 000 är tillverkad i Palomar-fabriken i Argentina, en 307 Sedan med en 1,6-liters bensinmotor, 5-växlad manuell växellåda och med en effekt på 80 kW (110 hk). PR / Information Mars 2007