Toppbetyg i Euro NCAP för nya Peugeot 308

Toppbetyg i Euro NCAP för nya Peugeot 308

Peugeots nya mindre mellanklassmodell, 308, är redan en försäljningssuccé. Nu har bilen krocktestats av Euro NCAP och fått högsta betyg även för säkerheten, maximala 5 stjärnor. I de olika momenten blev resultatet:
Vuxenskydd 92 procent, barnskydd 79 procent, fotgängarskydd 64 procent och förarstödsystem 81 procent.

Resultatet i den senaste omgången av Euro NCAP:s krocktester visar att nya Peugeot 308 är en säker bil att färdas i vid eventuell frontalkrock liksom sidokrock mot bil respektive stolpe. Bilens starka struktur hanterar krockvåldet bra, passagerarutrymmet är intakt. Förare av olika storlek och sittposition skyddas likvärdigt.
Stolarnas inbyggda passiva pisksnärtskydd reducerar belastningen på halskotor och muskulatur i samtliga av de tre olika testomgångarna.
Den höga säkerheten omfattar även barn som färdas framåtvända eller bakåtvända.

Även skyddet för fotgängare har mätts och stötfångaren får maximala poäng för hur väl benen skyddas. Som i de flesta andra bilar utgör takstolparna och framrutans nederdel en skaderisk för oskyddade trafikanter.

Nya 308 erbjuder inte bara ett utmärkt passagerarskydd utan också förarassistanssystem som förbättrar säkerheten på ett markant sätt. Utöver det som Euro NCAP väger in i betyget finns bland annat adaptiv farthållare, kollisionsvarnare med autobroms samlat i Förarassistanspaketet som är standard i Allure-utförande.

Mottagandet av nya Peugeot 308 är mycket positivt. På de marknader där bilen lanserades först, bland annat Frankrike och Tyskland, har närmare 20 000 kunder redan beställt nya 308. I Sverige lanserades modellen för två veckor sedan och intresset är stort, rapporterar återförsäljarna. När 308 SW lanseras efter sommaren förväntas modellen hamna på topp tre i segmentet i Europa.

Bilaga: Detaljerade krockresultat Peugeot 308 i Euro NCAP 2013

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modellersåsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Under 2013 har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308 introduceras nu hos de svenska återförsäljarna.