Stark produktoffensiv och fortsatt globalisering för Peugeot 2012

Stark produktoffensiv och fortsatt globalisering för Peugeot 2012

2011 var året då Peugeot skördade frukterna av sin kraftiga produktoffensiv och internationella satsning. 2 114 000 bilar levererades och närmare hälften av de dryga två miljonerna såldes på marknader utanför Europa gränser. I Europa behåller Peugeot sin placering som fjärde största person- och transportbilsmärke.

Försäljningen på Peugeots nya, prioriterade marknader ökade med 9,2 % i Latinamerika, 14,2% i Asien och med hela 28,3% i Ryssland. Samtidigt ökade Peugeots andel inom premiumsegmenten, där bland annat Peugeot 508 som lanserades under 2011, ingår. Världslanseringen av modellen nådde stora framgångar, både i Europa och Kina. Under året såldes 123 000 exemplar och modellen placerade sig bland topp tre i segmentet i Europa.

Crossover-modellen 3008 slog nytt försäljningsrekord under året som gick, med sina 135 000 sålda exemplar, och modellen blir under 2012 världens första dieselhybrid i och med lanseringen av Peugeot 3008 HYbrid4.

Peugeot RCZ uppnådde en försäljningsvolym på 19 000 bilar och har därmed blivit en referens i sitt segment.

I B-segmentet uppnåddes en total försäljningsnivå på 836 000 bilar, medan nya Peugeot 308 fick 205 000 nya, nöjda ägare.
Peugeots totala försäljning landade 2011 på 2 114 000 bilar, vilket är i paritet med försäljningssiffran för rekordåret 2010, då motsvarande siffra hamnade på 2 142 000. Av 2011 års totala försäljning var 48 % utanför Europa (1 014 000 bilar).

Stark miljöprofil
Peugeot gjorde under 2011 ytterligare satsningar inom miljöområdet. Företagets övergripande mål är att kontinuerligt sänka koldioxidutsläppen på sina modeller och i slutet av 2011 låg snittutsläppet på 129 g/km jämfört med 131,6 under 2010. Det innebär att Peugeot redan nått EU’s maxgräns för 2015 på 130 g/km. Företaget fortsätter arbetet med att optimera sina förbränningsmotorer (downsizing), bland annat har Peugeot utvecklat en ny familj mycket bränsleeffektiva trecylindriga bensinmotorer (1,0 och 1,2 liter) av vilka vi kommer att se de första exemplen i nya 208 under 2012.

Dieselhybridtekniken är en annan viktig del i Peugeots miljöarbete. Under 2011 introducerades märkets mikrohybridsystem e-HDi på bred front och finns nu i modellerna 308, 3008, 5008, 508, Partner Tepee och under 2012 även i 208. Peugeots ”fullhybrid” lanseras under 2012, i modellerna 3008 HYbrid4 och 508 RXH.

På elbilsområdet befäste Peugeot sin position som ledare inom elbilsförsäljning. Ett år efter lanseringen av Peugeot iOn har PSA Peugeot Citroen närmare 30 % av elbilsmarknaden i Europa.

Den totala försäljningen i Europa backade med 7,4 % jämfört med 2010. Peugeot behöll sin fjärdeplacering med 7,1 % marknadsandel för person- och transportbilar. På personbilssidan tappade märket 9,2 %, bland annat på grund av en minskad försäljning av 206+ och 207, i väntan på nya 208. Totalt sett stannade marknadsandelen för personbilar på 6,7 % 2011. Transportbilsförsäljningen ökade med 4 % och resulterade i en marknadsandel på 10,4%.

Inför 2012 står Peugeot inför stora utmaningar och kommer framför allt att lägga fokus på tre huvudområden:
-    Återerövring av B-segmentet genom lanseringen av nya generationens småbil - Peugeot 208
-    Fortsatt satsning på produktutveckling och ny teknik
-    Fortsatt satsning på marknader utanför Europa

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.