PSA Peugeot Citroën växer fortsatt kraftigt i Kina

PSA Peugeot Citroën växer fortsatt kraftigt i Kina

PSA Peugeot Citroën har haft en markant tillväxt på den kinesiska marknaden. Denna positiva trend fortsatte under årets första fem månader, då gruppen ökade med hela 31% jämfört med föregående år. Det är nästan dubbelt upp jämfört med den kinesiska marknaden som ökat med 16,4% hittills i år.

Under maj månad har DPCA, den joint venture i vilken PSA Peugeot Citroën och den kinesiska konstruktören Dongfeng ingår, sålt drygt 46 000 fordon, vilket innebär en försäljningsökning på 31% jämfört med föregående år. Under samma period, maj 2013, steg personbilsförsäljningen på den kinesiska marknaden med totalt 12,4%.

Den positiva försäljningsökningen beror delvis på den stora succén för Peugeot 3008, som under årets fem första månader såldes i 21 000 exemplar. Framgångarna kan tillskrivas China Tech Center, gruppens R&D- och designcenter baserat i Shanghai, som har anpassat utformningen av Peugeot 3008 för att matcha de kinesiska konsumenternas specifika behov och förväntningar.

PSA Peugeot Citroën har i dagsläget en marknadsandel på 4% på den kinesiska marknaden, världens största bilmarknad. Därmed är PSA-gruppen på god väg mot sitt mål vilket är en marknadsandel på 5% år 2014 i Kina. Detta mål skall nås bland annat genom lansering av nya lokalt anpassade modeller, såsom Peugeot 301, som kommer att tillverkas i en tredje fabrik i Wuhan (Kina), som invigs under sommaren 2013.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.