Peugeot satsar på servicemarknad

Peugeot satsar på servicemarknad

Peugeots servicemarknadsavdelning har flyttat över sundet från Danmark och är nu åter stationerad på huvudkontoret hos Peugeot Sverige i Stockholm. Förutom att Jimmy Mikkelsen tar över rodret som ny servicemarknadschef utökas organisationen med fler medarbetare. Strategin är att ha fortsatt skarpt fokus på kundnöjdhet, enkelhet och högsta servicenivå.

2008 flyttade Peugeots servicemarknadsavdelning till systerbolaget i Danmark. När ansvaret för avdelningen nu flyttar tillbaka till Sverige kan man dra nytta av närheten till marknaden och dynamiken som skapas när alla delar ingår i ett och samma företag.

-       Närheten till marknaden underlättar servicen till verkstäderna och framför allt kan vi nu tillgodose de lokala behoven, vilket i slutändan gynnar våra kunder, säger den nya Servicemarknadschefen Jimmy Mikkelsen. Det ska vara enkelt och prisvärt att äga en Peugeot.

Försäljningschefen för Servicemarknad, Thony Sundberg, fortsätter att arbeta för att upprätthålla Peugeots långsiktiga kundnöjdhetsmål på den viktiga eftermarknaden och tar fram nya koncept som till exempel Service 5+.

Med serviceprogrammet Service 5+ erbjuder Peugeot ett mycket prisvärt och skräddarsytt koncept för Peugeots personbilar som är fem år eller äldre. Professionell service ger trygghet i vardagen. Och dessutom en högre säkerhet eftersom den auktoriserade Peugeot-verkstaden är utbildad på märket, har rätt verktyg och ser till att uppdateringar och eventuella förbättringskampanjer, som fabriken påvisar, utförs.

-       Servicen efter bilköpet är oerhört viktig fastslår Peugeot Sveriges VD, Per Brinkenberg. Nu har vi en stärkt organisation som säkerställer att våra kärnvärden om ett säkert, tryggt och kvalitativt bilägande upprätthålls på bästa sätt.

Den interna statistiken när det gäller kundnöjdheten hos våra verkstäder visar uppåtgående kurvor och således en tydlig förbättring. Likadant är resultatet i den oberoende kundundersökningen Autoindex, som tidningen Vi Bilägare genomför. Peugeot är det märke som ökat kundnöjdheten tredje mest bland samtliga 22 bilmärken, med drygt 3,5 %, under 2011.

Första halvåret 2012 var mycket framgångsrika försäljningsmånader för Peugeot och tydligt är att kunderna blivit mer nöjda med sitt bilinnehav i stort. I 2011 års Autoindex placerade sig båda familjebilarna Peugeot 3008 och 5008 som nummer ett och två bland samtliga modeller i klassen när kunderna fick frågan hur nöjda de är med sin bil.

-       Servicen till och samarbetet med både våra återförsäljare och verkstäder har aldrig varit bättre och tätare med fem regionchefer på säljsidan och tre på servicemarknad, avslutar Per Brinkenberg.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Årets banbrytande modeller är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208.