Peugeot på bilsalongen i Shanghai: Premiär för Peugeot 508 i Kina och ett spännande koncept; SxC

Den kinesiska marknaden är världens största bilmarknad och Peugeot satsar rejält med ett brett och anpassat modellprogram för att ta viktiga marknadsandelar.

Konceptbilen SxC är utvecklad av China Tech Center i Shanghai, och resultatet är en elegant och kraftfull modell som förenar banbrytande teknologi med läcker design.

SxC – en ny tolkning av crossover
Under 2010 presenterade Peugeot en rad nya konceptbilar, alla med olika identitet och kraft-källor; SR1 - elegant roadster, BB1 – fyrsitsig liten stadsbil, EX1 - tvåsitsig elbil som slog has-tighetsrekord i just Kina och HR1 – en innovativ stadsbil. I samband med Shanghai-salongen koncentrerar sig märket på crossover-segmentet, som vinner mer och mer mark på den kinesiska marknaden, men i SxC har märket även hämtat inspiration från SUV-segmentet eftersom modellen har en robust kaross och hög körposition.

SxC har en karakteristisk design, som är både böljande och mjuk men samtidigt vågad och framträdande till sin karaktär. Bilens form och design är genomarbetad in i minsta detalj och ger rättvisa till den imponerande volymen; längd 4,870, höjd 1,610 och bredd 2,035 meter.

I fronten återfinner vi den ”flytande” grillen, som bland annat även kan beskådas i konceptbi-len SR1 samt i nya Peugeot 508 och det centralt placerade lejonemblemet. Strålkastarna är försedda med LED-lampor både fram och bak och en ny detalj är de speciellt utformade backspeglarna, som är försedda med kameror. Takrelingen och glastakets lister är som många andra detaljer på bilen i borstad aluminium, precis som de kraftfulla 22-tumsfälgarna.
Med sina generösa utrymmen, det tvådelade panoramaglastaket och dörrarnas speciella öppningsfunktion, får alla fyra passagerare det utrymme de behöver och mer därtill.

Som ett led i Peugeots satsning på miljöeffektiva teknologier är även SxC försedd med HY-brid4-teknologin och är därför fyrhjulsdriven; en förbränningsmotor är placerad fram och driver framhjulen och en elmotor driver bakhjulen.

Förbränningsmotorn är en 1,6-liters turbomotor på 218 hk (160 kW) och är ytterligare ett ex-empel på PSA-koncernens satsningar på motorer med relativt låg cylindervolym i kombination med hög prestanda. Tillsammans med elmotorn på 95 hk (70 kW) blir den sammanslagna prestandan i SxC 313 hk (230 kW)!

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.