Peugeot på bilsalongen i Genève: Premiär för 108, 308 SportWagon och nya motorer

När dörrarna slås upp till den 84:e upplagan av bilsalongen i Genève har Peugeot två starka trumfkort på hand.
– Världspremiärer för småbilen 108 och kombin Peugeot 308 SportWagon .
– Två nya motorfamiljer som uppfyller Euro 6, PureTech (bensin) och BlueHDi (diesel).
Med RCZ R, 308 R Concept och 208 T16 Pikes Peak understryker Peugeot sin passion för motorsport och bilglädje som berör.

Peugeot fortsätter sin produktoffensiv och satsning på innovativ teknik. Året 2014 har börjat starkt i Europa. På hemmamarknaden Frankrike har Peugeot stärkt marknadsandelen med 3,3 procent till 17,8 procent, trots en fallande totalmarknaden. Framgången beror bland annat på succémodellerna, 2008 crossover och nya 308. Den mindre systermodellen 208 är inte bara försäljningsetta i småbilsklassen, den är även den mest sålda bilen i Frankrike.

Stora framsteg har även gjorts inom teknikutvecklingen, där Peugeot leder utvecklingen mot lägre genomsnittligt CO2-utsläpp: 115,2 g/km under 2013 jämfört med 121,6 g/km 2012.
De nya Euro 6-klassade motorgenerationerna på både bensin- och dieselsidan, utvecklingen av hybridtekniken och spjutspetsteknologin med luftdrivna HYbrid Air, befäster Peugeots försprång inom klimatsmarta satsningar.

Nya effektiva motorer för ökad körglädje

PureTech – 3-cylindrig bensinturbo
Den nya motorn erbjuds i två versioner, 1,2 e-Turbo 110 hästkrafter och 1,2 e-Turbo 130 hästkrafter. Motorns kompakta och lätta uppbyggnad tillsammans med innovativa lågfriktionsmaterial ger låg förbrukning och sänkta utsläpp. Samtidigt är prestanda väl i nivå, eller till och med bättre, jämfört med motsvarande 4-cylindriga 2,0-litersmotor.

Några fakta om PureTech-motorn:
- Trots liten cylindervolym är uteffekten 80 kW per liter och vridmomentet 190 Nm per liter.
- Direktinsprutningen jobbar med högt tryck, 200 bar, och hög precision.
- Variabel ventilstyrning på in- och utsug.
- Diamanthärdade komponenter som kolvtappar, kolvringar och ventillyftare minskar friktionen med 30 procent.
- Jämfört med nuvarande fyrcylindriga motorer minskar bränsleförbrukningen och CO2-utsläpp med upp till 21 procent.
- Peugeot 308 1,2 e-Turbo 130 med manuell sexväxlad låda förbrukar endast 4,6 l/100 km och släpper ut 107 gram CO2/km.
- Den nya generationen turboaggregat (turbinhjulet snurrar 240 000 varv/min) arbetar över ett brett register för bättre körbarhet: Max vridmoment 230 Nm vid 1 750 varv/min och 95 procent finns tillgängligt mellan 1 500 – 3 500 varv/min.
- PureTech-motorerna har genomgått rigorösa tester, mer än 25 000 timmar i testbänk och testkörts i mer än 1,6 miljoner kilometer.
- En ny sexväxlad automatlåda erbjuds till 1,2 e-Turbo 130 som alternativ till sexväxlad manuell.
- Peugeot har tagit 121 patent på PureTech-motorn.
- 60 procent av motorns komponenter är modifierade/nya, övriga delar är gemensamma med den ej överladdade 1,2-litersmotorn.
- 893 miljoner euro har investerats i den nya motorfamiljen.

BlueHDi – framtidens dieselteknik
Återigen kan Peugeot erbjuda marknadens mest effektiva teknik för sänkta utsläpp.Peugeot introducerade det banbrytande partikelfiltret redan 2000 och har därefter utvecklat tekniken. Nu lanseras nya den dieselmotorgenerationen BlueHDi, där bränsleförbrukningen och utsläpp av kväveoxider och partiklar sänkts rejält.
Tekniken introduceras i nya 308 och 508, men kommer att införas över hela modellprogrammet. Motorerna är på 1,6 liter med 100 eller 120 hästkrafter – respektive 2,0 liter med 150 eller 180 hästkrafter.

Några fakta om BlueHDi:
- Nya Peugeot 308 5-dörrars och SportWagon, får med BlueHDi 1,6 120 hk och manuell sexväxlad växellåda, lägst förbrukning i klassen, 3,1 l/100 km respektive 3,2 l/100 km, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 82 g/km respektive 85 g/km.
- Avgassystemet omfattar en oxidationskatalysator som gör kolväten och koloxider till vatten och koldioxid. I nästa steg sitter en selektiv katalysator, SCR, som genom additivet Adblue (urea och vatten) omvandlar kväveoxider, NOx, till vattenånga och ofarlig kvävgas, den vanligaste beståndsdelen i luften. I samma enhet sitter dieselpartikelfiltret, som reducerar antalet partiklar med 99,9 procent.
- Systemet är redan kompatibelt med kraven i de skärpta Euro 6-krav som kommer att träda i kraft 2017.
- En ny sexväxlad automatväxellåda med Stop&Start-funktion möjliggör i stort sett samma CO2-utsläpp som manuell växellåda i nya Peugeot 308 2,0 BlueHDi 150. Det skiljer bara 1 g/km.

För mer information om de nya drivlinorna, se ”Peugeot 308 SportWagon – ren körglädje i rymlig kombi”

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeotsspännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Det senaste året har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308 är nyligen introducerad hos de svenska återförsäljarna.