Peugeot och Loeb kör för vinst i Pikes Peak

Peugeot och Loeb kör för vinst i Pikes Peak

Klassisk bil, klassiskt lopp. Peugeot är laddad för seger i den 91 upplagan av Pikes Peak Hill Climb i Colorado Springs den 30 juni. Bakom ratten på bestialiska 208 T16 Pikes Peak sitter ingen mindre än niofaldiga rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb.

208 T16 Pikes Peak och Sébastien Loeb är redo för ett av världens mest utmanande lopp, Pikes Peak Hill Climb. Teamet är på plats i Colorado Springs och förbereder sig inför startskottet i ”Race to the Clouds” nu på söndag den 30 juni då Peugeot äntligen får sin chans att åter ta hem segern i en av USA:s äldsta motorsportstävlingar. Det är 25 år sedan Ari Vatanens rekordseger med legendariska 405 T16 och året därpå vann Peugeot igen, denna gång med Bobby Unser i förarsätet.

Loppet – en klassisk bergsklättring – är ökänt för sin svåra och komplexa bana. Stigningen går från 2 865 meter över havet till 4 301 på en bana som är 20 kilometer och innefattar hela 156 kurvor. När Sébastien Loeb sätter sig bakom ratten med målet att bli ”King of the Peak” är det med hjälp av 875 aggressiva hästkrafter i en bil, som endast väger 875 kg – ett vikt/effektförhållande på imponerande 1 kg/hk.

För den flerfaldige rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb är det uppenbart:

- Vårt mål är att vinna, Det är en tuff och ovanlig utmaning som inte lämnar plats för några misstag. Men jag har de allra bästa samarbetspartners vid min sida för detta unika projekt - Total, Red Bull, Michelin och inte minst Peugeot 208 T16.

Den största utmaningen enligt Peugeot Sports direktör, Bruno Famin, har varit att uppnå maximal effekt av motorn i den tunna luften. Normalt förlorar en motor 1% av dess prestanda för varje 100 meter, vilket spelar en stor roll i ett motorlopp som Pikes Peak, där starten sker vid 2 865 meter och slutar vid 4 301 meters höjd. Vissa motorer har redan förlorat 30% av deras prestanda när de endast nått startlinjen.

Peugeot Sports svar på denna utmaning är en vidareutveckling av den V6 bi-turbomotorn, som utvecklades för långloppsserien Le Mans. 208 T16 delar flera egenskaper med Le Mans-vinnaren 908: växellådan, bromsarna, aerodynamiska egenskaper så som luftintag och den imponerande två meter breda bakspoilern, som ursprungligen användes på den första generationens 908 HDi FAP.

Liksom på 908 är arbetet med aerodynamiken minutiöst;

- Vi vill påstå att en effektiv aerodynamik kan ge oss en konkurrensmässig fördel i förhållande till våra konkurrenter, berättar Jean-Christophe Pallier. Hastigheterna går från 50-240 km/h och aerodynamiken spelar en viktig roll från 100 km/h. Bilens spoilers är inte bara spektakulära, men också extremt effektiva.

Årets lopp markerar en hyllad återkomst till Pikes Peak;

-  Det är ett extremt lopp som inte tillåter några misstag. Med andra ord, exakt den typen av utmaning som Peugeot älskar, avslutar Maxime Picat, VD för Automobiles Peugeot.

Följ loppet live på webb-TV den 30 juni från och med klockan 16.00 (CET) på: http://www.peugeot-sport.com/

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208. I år är det dags för läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008.