Peugeot firar 30-årsjubileet av 205 GTI med en specialutgåva av 208 GTi

Peugeot firar 30-årsjubileet av 205 GTI med en specialutgåva av 208 GTi

År 1984 lanserades 205 GTI, busbilen som ganska snart fick ikonstatus. Nu firar Peugeot jubileet med ”208 GTi 30th Anniversary”.
Den vässade specialversionen har premiär på Goodwood-festivalen i England.

Under drygt 20 år har Goodwood Festival of Speed varit en institution för Englands motorfrälsta. Det började som en enkel backtävling anordnad av Lord March på hans gods ”Goodwood estate”. De senaste åren har besökssiffrorna legat runt 150 000 personer och festivalen samlar de största motorprofilerna, med de hetaste bilarna från i går och i dag.
På torsdagen inleddes upplagan 2014 – och i år bjuder Peugeot på ett av dragplåstren. På Goodwood körs och visas för första gången specialversionen 208 GTi 30th Anniversary.

Jubileumsversionen är lackerad i de kännetecknande Peugeot GTI-färgerna rött och svart – alternativt vitt och rött – och är vässad på en rad områden. Den Euro 6-godkända fyrcylindriga bensinmotorn på 1,6 liter levererar nu 208 hk mot 200 för standardversionen. Det maximala vridmomentet har höjts till 300 newtonmeter, 25 Nm extra.
Bakom de svarta 18-tumsfälgarna (mot 17 tum på standardversionen) skodda med 205/40-däck skymtar läckert röda bromsok.

Sprinten 0-100 km/tim kapas med tre tiondelar till 6,5 sekunder. Stående kilometern går på 26,5 sekunder. 80 till 120 km/h på femte växeln går på sex sekunder.
För ännu bättre grepp genom och framför allt ut ur kurvorna har jubileumsmodellen fått en differentialbroms av Torsen-typ, hämtad från RCZ R, och ESP är omprogrammerad för ett senare ingrepp. Den sexväxlade manuella lådan har fått tätare utväxling och styrningen har blivit snabbare.
Interiören har speciella stolar med Alcantara och röda sömmar, framtagna av Peugeot Sport, samt särskilda mattor och röda bälten.

Utvecklad av motorsportdivisionen Peugeot Sport vägde Peugeot 205 GTI in under 900 kg. Blott 105 hästkrafter ur 1,6-liters motorvolym kan låta lite men räckte för att ge modellen bra fart. Lite extra fart i och med 1,9-litersversionen på 122 hästkrafter spädde bara på intresset – 205 blev snart en äkta GTi-klassiker.

Peugeot visar en rad bilar under Goodwood, bland annat är det Europa-premiär för konceptbilen Exalt. Du kan också se 2008 DKR, som byggts för Dakar-rallyt 2015. Andra modeller är mikrohybriden 208 FE, RCZ R och 308 R Concept Car, båda med Peugeots 1,6-litersmotor på 270 hk samt 907 V12 Concept Coupe. Givetvis visas även Årets bil, standardversionen av Peugeot 308, nu med nya trecylindriga motorn 1,2T PureTech.
Spännande deltagare i backtävlingen är niofaldiga rallyvärldsmästaren Sébastien Loeb. Fransmannen rattar den Peugeot 208 T16 som han slog nytt rekord med i Pikes Peak 2013. Enda Garvey kör Peugeot 405 T16 GR från Pikes Peak 1988.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Det yngsta modellprogrammet någonsin, där bland andra sportiga 208 GTi och crossovern 2008 lanserats med stor framgång, kompletteras nu av helt nya 308, som vunnit priset « Årets Bil 2014 ».Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar.