Peugeot Expert vald till årets transportbil i Europa 2008!

Peugeot Expert vald till årets transportbil i Europa 2008! Idag, den 25 oktober, under pressdagen på den internationella transportbilsmässan Salon Européen du Transport Routier i Amsterdam, tar Peugeot emot priset ”International Van of the Year” 2008 för sin Expert. De främsta egenskaperna som låg till grund för utmärkelsen är det breda utbudet av karossutföranden, bränsleeffektiva motorer samt den höga säkerhetsnivån hos Peugeot Expert. Denna årliga utmärkelse har delats ut sedan 1992 av en jury bestående av utvalda branschjournalister från ett tjugotal europeiska länder. Årets vinnare är alltså resultatet av ett samarbete mellan PSA Peugeot Citroën och Fiat och det var med god marginal som den gemensamma modellen kammade hem utmärkelsen före de övriga nominerade i kategorin lätta transportbilar. Det juryn framför allt vill lyfta fram är det breda utbudet av karossutföranden, höjdnivåer och hjulbaser som ger lastvolymer mellan 5 och 7 m3 och en lastkapacitet på mellan 1 000 och 1 200 kg. Detta gör modellen unik tack vare det stora antalet användningsområden. Något jurymedlemmarna också uppmärksammade är den höga säkerhetsnivån – antisladdsystemet ESP erbjuds som tillval på samtliga versioner i Sverige. Ännu ett argument som vägde tungt för utnämningen var den låga bränsleförbrukningen. Peugeot har tidigare erhållit samma pris två gånger: 1995 för Peugeot Boxer samt 1997 för Peugeot Partner. Expert har sedan lanseringen 1995 tillverkats i närmare 340 000 exemplar. Tillverkningen sker i SEVEL Nord i Valenciennes i norra Frankrike. Modellen har definitivt bidragit till att öka Peugeots marknadsandel i segmentet lätta transportbilar; redan nu har man slagit försäljningsrekord för 2007 med mer än 230 000 sålda transportbilar, varav 35 000 Expert, i världen! I Sverige har Peugeots transportbilar en marknadsandel på närmare 7 procent; Expert står för cirka en tredjedel av försäljningen. I höst lanserades modellen i ett antal nya utföranden, bland annat en skåpversion med en inbyggd dubbelhytt med mer plats för både material och personal. Även en flakmodell finns i Expert PickUp samt Expert Boxline, som är Peugeots unika koncept i samarbete med Ydre Skåp, med ett påbyggt isolerat skåp direkt på chassit. Konstruktionen innebär att företag får lyfta momsen till 100 procent. Peugeot har sedan länge ett brett modellprogram för transportbilar och under 2007 kom både Boxer och Expert i helt nya versioner. Under 2008 lanserar Peugeot ännu en transportbil. Den heter Bipper och är något mindre än nuvarande Partner vilket medför att den når en helt ny målgrupp för Peugeot. Smidiga och flexibla Peugeot Bipper har världspremiär på transportbilssalongen i Amsterdam.