Peugeot bidrar till sänkta koldioxidutsläpp

Växthuseffekten är idag den största utmaningen som bilindustrin – och världen – står inför. Peugeot beslutade i ett tidigt skede att fokusera på sänkta koldioxidutsläpp och målet är att bli ledande inom tillverkning av bränslesnåla bilar för en bred målgrupp. Idag märks resultaten av Peugeots långsiktiga strategi att satsa på energieffektiva motorer - rena dieselmotorer med partikelfilter. Peugeot är en av tre ledande biltillverkare när det gäller bränsle- och miljöekonomi med en genomsnittlig utsläppsnivå i EU på 145 gram koldioxid/km, enligt Citigroup1. Snittet för samtliga bilmärken var 162 g/km under 2006. I Sverige har Peugeot bidragit till en sänkning av koldioxidutsläppen med drygt sex procent från 2005 till 2006, från 182 g/km till 170 g/km i genomsnitt per bil. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet från samtliga sålda bilar i Sverige 2006 var hela 191 g/km. Sänkningen beror till största delen på en ökad försäljning av dieselbilar (+ 56 %). I lilla mellanklassen är Peugeot 307 den överlägset mest sålda dieselbilen med hela 20 procent av den totala försäljningen och Peugeot 407 är den nionde mest sålda dieselbilen, alla storleksklasser. En ökad försäljning av dieseldrivna fordon har visat sig vara det mest effektiva sättet för kraftigt sänkta koldioxidutsläpp på kort sikt. Peugeot är världsledande med 1 332 874 tillverkade dieselbilar med partikelfilter till och med december 2006 och under förra året utgjordes hela 57 procent av Peugeots totala försäljning i Europa av dieselbilar. - Partikelfilter gör i många fall dieseln miljömässigt bättre än bensin, säger miljödebattören Per Kågesson. Varje bensinmotor som ersätts av en modern dieselmotor med lika effekt bidrar till en 25- till 30-procentig sänkning av bränsleförbrukningen och cirka 20 procent lägre koldioxidutsläpp. Alla Peugeots dieselmotorer kan dessutom köras med upp till 30 procents inblandning av biobränsle. För att ytterligare bidra till sänkta koldioxidutsläpp lanserar Peugeot flera nya bensinmotorer, som utvecklats tillsammans med BMW. Motoreffekten varierar mellan 75 och 175 hk och den nya motorfamiljen kommer att sänka bränsleförbrukningen med hela 15 procent i snitt jämfört med motsvarande motorer idag. Miljövinsterna är påtagliga då Peugeot kommer att tillverka cirka 250 000 exemplar av denna motorfamilj i år. Eftersom Peugeot är världsledande inom utvecklingen av moderna dieselmotorer var märket också först med att presentera ännu en revolution - en elhybrid-dieselmotor. I Peugeot 307 med tredörrarskaross uppnår man en bränsleförbrukning på imponerande 3,4 liter diesel per 100 km och ett CO2-utsläpp på 90 gram per km, vilket är det lägsta någonsin för en kompaktbil i den populäraste klassen i Europa. Det är 25 procent bättre än för motsvarande fordon med ett bensinhybridsystem, eller så mycket som 1 liter per 100 km lägre bränsleförbrukning vid blandad körning. Peugeot räknar med att ha dieselhybridbilar färdiga för storskalig produktion senast 2010.