Peugeot återvänder till Pikes Peak

Peugeot återvänder till Pikes Peak

Peugeot, alltjämt stridlysten, har tagit beslutet att delta i den mytiska, krävande och internationellt kända motorsportstävlingen Pikes Peak 2013.
Den 30 juni i Colorado Springs i USA avgörs prövningen till vilken Peugeot lyckats knyta till sig de bästa tänkbara samarbetspartners; Total, Red Bull, Michelin och inte minst Sébastien Loeb, som rattar en Peugeot 208 T16 Pikes Peak, och där det självklara målet är att vinna.

Peugeots deltagande i detta episka lopp är en framgångsrik historia genom tidigare segrar med de legendariska modellerna 205 T16 och 405 T16 Pikes Peak, är en naturlig förlängning av märkets internationella offensiv, som i sin tur illustreras av den alltmer globaliserade försäljningen, jämte succén med nya 208.

Pikes Peak, en kapplöpning mot toppen förankrad i Peugeots historia
För exakt 100 år sedan tog Peugeot hem sin första seger i motorsport i Indianapolis, den första i ledet av en lång rad framgångar i några av motorsportens mest mytomspunna tävlingar. De föregående triumferna i Pikes Peak har gjort sitt avtryck på den internationella motorsportens historia och är idag en del av Peugeots DNA. Ari Vatanens oförglömliga rekordseger år 1988 med 405 T16 finns dokumenterad i den legendariska filmen Climb Dance. Peugeot vann igen år 1989, denna gång tack vare amerikanen Robby Unser.

Pikes Peak är ett lopp med en unik bana sedan den blev helt asfalterat i fjol och innefattar 156 svängar inom en sträcka på 20 km och en altitud från 2 800 och 4 300 m som högsta punkt. Evenemanget är även känt som USA:s näst äldsta motorsportstävling efter Indianapolis, vilket har gett den ryktet att vara en notoriskt svår och komplex utmaning!

Peugeot tävlar med sin 208 T16 Pikes Peak i kategorin ’Unlimited’, med startnummer ’208’ och med ett enda mål i sikte: att vinna!

Samarbetspartners av världsklass

För att maximera sina chanser att vinna Pikes Peak, har Peugeot erhållit stöd från de allra bästa samarbetspartners, nämligen Total, Red Bull, Michelin och Sébastien Loeb. Det är tack vare Citroën som den niofaldiga världsmästaren i rally kunde tacka ja till Peugeots erbjudande, då man tillät sin stjärnförare att delta i loppet för första gången i hans karriär.

Alla spelare är redo att anta utmaningen, det som återstår är att visa bilen som kommer att tillåta denna uppstigning: 208 T16 Pikes Peaks. Dess styrkor och hemligheter kommer att avslöjas i mitten av april!

Peugeot, ett märke på offensiven
De starka försäljningssiffrorna för nya 208 (300 000 enheter producerade i slutet av februari 2013) samt lanseringen av 208 GTi symboliserar Peugeots dynamik. Peugeots kommersiella succéer har alltid följt märkets sportsliga framgångar. Det föll sig därför naturligt att anta utmaningen och delta i denna enastående, mytiska och krävande tävling, som redan på åttiotalet bidrog till Peugeots renommé.

3 frågor till Maxime Picat (General Manager Peugeot)
1/ Markerar detta evenemang Peugeots återkomst till motorsporten?
M.P.: Peugeot har aldrig övergett motorsporten. Som ett bevis för det behöver man bara titta på intensiva aktiviteten på vår kundtävlingssida och alla olika tävlingsversioner av 208 som har utvecklats: 208 T16, 208 R2, 208 Racing Cup, 208 GTi Peugeot Sport. Den sistnämnda ska för övrigt delta i Nürburgring 24-timmarslopp, som en del av 208 GTi Racing Experience, en följd av lanseringen av 208 GTi. Förra året, när vi avslutade vårt Endurance Racing program, sa vi att Peugeot inte stänger dörren till ett officiellt engagemang. Peugeot Sport har sedan presenterat olika projekt, varav Pikes Peak var ett av dem. Evenemanget passar perfekt med märkets internationella tillväxtambition och tilltalade oss som en spännande och stimulerande utmaning.

2/ Varför valde ni Pikes Peak?
Pikes Peak är ett ”one shot”-lopp med stor potential att skapa omfattande täckning i media och som även möter de aktuella begränsningarna. Det är ett legendariskt lopp som har inspirerat märkets alla team som varit involverade i projektet, att vinna. Det är också en tuff, ovanlig utmaning som inte lämnar plats för några misstag. Med andra ord, det är exakt den typen av utmaning som Peugeot älskar.

3/ Varför valde ni att samarbeta med Red Bull och Sébastien Loeb?
Vårt mål är att vinna, så vi behövde samla alla våra bästa kort genom att välja de allra bästa samarbetspartners för detta unika projekt, nämligen Total, Red Bull, Michelin och Sébastien loeb. Jag vill ta tillfället i akt och tacka Citroën för det tillfälliga ”lånet” av deras enastående förare. Citroëns stöd symboliserar sammanhållningen som råder inom PSA Peugeot Citroën Group.

Följ Peugeots äventyr på Pikes Peak: #PeugeotPikesPeak

Länkar:
Climb Dance-filmen:

Peugeot Sport :

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2011 familje- och tjänstebilen Peugeot 508 - en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande - som blivit en riktig succé i hela Europa och Kina, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Årets banbrytande modeller är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil - Peugeot 208.