Peugeot 3008 HYbrid4 – 0,38 l/mil i ”crossover” med fyrhjulsdrift

Peugeot 3008 HYbrid4 – 0,38 l/mil i ”crossover” med fyrhjulsdrift

Peugeots nya crossover 3008 är inte bara en hybrid mellan en sedan, SUV och MPV utan modellen bjuder på innovation på flera plan. Förutom högteknologisk utrustning utöver det vanliga i klassen är 3008 först på marknaden med den intelligenta dieselhybridteknologin som kallas ”HYbrid4”, där fyran står för fyrhjulsdrift.

HYbrid4 blir verklighet i Peugeot 3008 redan under våren 2011 och modellen har publik världspremiär på bilsalongen i Paris. Peugeot har lyckats skapa en fyrhjulsdriven körglad crossover med off-roadkänsla med 3008:ans ursprungliga rymlighet och flexibilitet i kombination med en bränsleförbrukning på låga 0,38 l/mil!

Miljömässig effektivitet

Med en dieselmotor som driver framhjulen och en elmotor som driver bakhjulen, så uppnår denna kompakta, men ändå mycket utrymmesgenerösa bil, högsta möjliga effektivitet, både när det gäller prestanda och klimatpåverkan. Totaleffekten på 147 kW eller cirka 200 hk ger Peugeottypiskt hög körglädje i kombination med ett koldioxidutsläpp på låga 99 g/km eller NOLL när enbart den elektriska drivlinan driver bilen. Bränsleförbrukningen stannar på extremt låga 0,38 l/mil i blandad körning för crossovern Peugeot 3008 HYbrid4 med fyrhjulsdrift. Peugeots nya hybridteknologi, HYbrid4, uppnår aldrig tidigare åstadkomna resultat när det gäller innerutrymmen, fyrhjulsdrift och prestanda i kombination med låga utsläpp och låg bränsleförbrukning.

Genom den nydanande hybridteknologin med elmotor bak med 37 hk (27 kW) och 2-liters turbodieselmotor fram med 163 hk (120 kW), vilka fungerar oberoende av varandra eller tillsammans, så uppnås en maximal effekt på 147 kW (cirka 200 hk) och ett maximalt vridmoment på 300 Nm fram och 200 Nm bak. Tack vare avsaknaden av mekaniska kopplingar mellan de båda drivkällorna – de kommunicerar elektroniskt ”by-wire” – så optimeras utrymmet för passagerarna.

HYbrid4-teknologin kombinerar flera tekniskt avancerade innovationer utvecklade av Peugeots ingenjörer; dieselmotor, elmotor, andra generationens stop & start och en elektroniskt styrd sekventiell växellåda. Föraren kan välja mellan att köra i ”nollutsläppsläge”, 4WD, Sport- eller i automatläge.

Den magiska formeln för maximal prestanda med högsta miljöhänsyn lyder;

Elmotor + HDi = 147 kW (200 hk) + 500 Nm = 4-hjulsdrift + CO2-utsläpp på 99 g/km

Körglädje med 500 Nm och sportigt elegant interiör

Exteriört skiljer sig 3008 HYbrid4 jämfört med vanliga Peugeot 3008 genom den nya grillen med horisontella aluminiumribbor som kröns av en hasplåt i underkant. Strålkastarna ger ett läckert intryck med en rad LED-lampor med dagsljusfunktion, vilket gör att Peugeot 3008 HYbrid utmärker sig lite extra. Ett annat personligt signum för modellen är att det är den första 3008 som får märkets nya lejonsymbol på huven och bakluckan.

Interiören i är rymlig, ljus och flexibel. Instrumenteringen för tankarna till en flygcockpit och kupén flödar av ljus tack vare det stora panoramaglastaket. Förutom flera nya styvutrymmen under bagagerumsgolvet och i mittkonsolen kan interiören möbleras om med hjälp av den intelligenta Multiflex-interiören, som gör bilen till en verklig storlastare. Andra sätesraden kan lätt fällas ner i golvet och bagagerumsgolvet kan justeras beroende på hur mycket man behöver lasta. När även passagerarsätet fälls ihop sträcker sig det plana lastutrymmet ända fram till instrumentpanelen.

Från instrumentpanelen, som har inspirerats av stridsplan med digitala displayer och kontrollpaneler, manövrerar föraren nya innovationer som Head-up Display och Distance Alert, som hjälper föraren att behålla ett säkert avstånd till bilen framför. Ytterligare hjälpmedel är elektroniskt styrd handbroms, som genom kopplingen till funktionen ”Hill Assist” underlättar manövrering och parkering i backe. ESP-systemet är kopplat till ”Grip Control” som förstärker antislirsystemet genom att utnyttja fyrhjulsdriften för bästa väggrepp. Navigationssystemet är av den senaste generationen, WIPCom 3D, och inkluderar Jukebox-funktion.

Peugeot 3008 HYbrid4 kan sammanfattas som ett helt nytt bilkoncept, där målet var att ge kunden så många fördelar som möjligt i en och samma bil. Peugeot har lyckats förena stor miljöhänsyn med sann körglädje. Låg förbrukning och den behagliga känslan som det innebär att åka helt ljudlöst i låga hastigheter i kombination med imponerande vridmoment, fyrhjulsdrift och ovanligt stor flexibilitet och hög bekvämlighet i ett kompakt med läckert yttre sammanfattas i Peugeot 3008 HYbrid4 som snart blir verklighet.

Peugeot 3008 HYbrid4 kommer att tillverkas i Frankrike, i fabrikerna i Mulhouse och Sochaux, och lanseras under vår och sommar 2011 i Europa.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot fortsätter sin utveckling med lanseringen av RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 procent elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika.