Opel Experimental.

Opel Experimental – namnet avslöjat på ny konceptbil

Världspremiär: Under motormässan IAA Mobility i München.
Framtidsvision: En konceptbil som ska influera framtida Opel-modeller.
Nytt emblem: Nya konceptbilen blir första modellen att bära Opels nya emblem.

Opel har nu presenterat namnet på deras kommande konceptbil – Opel Experimental. Mer detaljer kommer att avslöjas under de kommande veckorna inför världspremiären av konceptbilen, som sker på motormässan IAA Mobility i München i september.

– Precis som namnet indikerar kommer Opel Experimental att ge en tydlig vision för vårt bilmärke och inte bara för bilproduktionen. Det kommer att peka ut riktningen för varumärket Opel de kommande åren – samtidigt som det kommer influera nästa generation modeller. Det är symbol för vad vi vill uppnå med Opel som bilmärke, sa Opels vd, Florian Huettl, i ett uttalande.

Nästa steg för Opel

Opel Experimental representerar nästa steg i evolutionen av Opels designfilosofi som först introducerades med GT X Experimental. Den nya konceptbilen omfamnar en ytterligare förfining av varumärket Opel genom att ge nytt liv till värdeord som ”detox” och modernt tyskt.

I juni presenterade Opel sin nya logotyp, en uppdaterad version av den ikoniska blixten. Den nya konceptbilen blir den första modellen från Opel att bära den nya versionen av ”the Blitz”.

Opel Experimental fortsätter en lång tradition av framgångsrika konceptbilar från Opel, en tradition som började redan 1965 när Opel blev det första europeiska bilmärket att presenterade en designstudie i form av den ikoniska Experimental GT.