Nya Peugeot i-Cockpit.

Nya Peugeot i-Cockpit – nästa generation av hyllade förarmiljön

Nu presenterar Peugeot nästa generation av förarmiljön Peugeot i-Cockpit. Nya Peugeot 3008 som visas upp för första gången i september blir den första modellen att utrustas med den nya förarmiljön.

2012 lanserade Peugeot den första generationen av Peugeot i-Cockpit – en förarmiljö framtagen för att göra körningen både säkrare och roligare. Med en lägre placerad ratt och en lättillgänglig förardisplay ger Peugeot i-Cockpit föraren större möjlighet att fokusera på vägen.

I över tio år har olika generationer av Peugeot i-Cockpit introducerat den senaste tekniken i Peugeots modeller – digitalt instrumentkluster, trådlös uppkoppling, röststyrning, 3D-effekter och mycket mer. Nu är det dags för Peugeot att ta nästa steg.

En panoramavy för optimal körkänsla

Nya Peugeot i-Cockpit präglas av en 21-tums panoramaskärm placerad framför föraren och ovanför instrumentbrädan, vilket skapar en svävande känsla. En ny kompakt ratt och uppdaterade Peugeot i-Toggles-reglage som är anpassningsbara efter förarens preferenser, är också några av nyheterna i den nya förarmiljön.

Peugeots designteam har förenat två av huvudpunkterna med Peugeot i-Cockpit – head-up displayen och den centrala pekskärmen. Dessa två är nu inbyggda i den högupplösta och böjda panoramaskärmen, som är vänd mot förarsätet och sträcker sig från vänster om föraren till mittkonsolen.

Ny rattdesign för mer känsla

Ratten i nya Peugeot i-Cockpit har förbättrats ytterligare, samtidigt som den behåller Peugeots designtänk. Mittkudden är mindre och mer isolerad från själva ratten, vilket skapar en svävande känsla, likt den som finns på panoramaskärmen ovanför instrumentbrädan. Kontrollreglagen på ratten är förfinade och känner av när fingrarna nuddar och trycker på dem, så kallad ”tactile clicking”.

Förutom panoramaskärmen, ratten och de uppdaterade reglagen är också nya Peugeot i-Cockpit försedd med ny belysning som sträcker sig längs med hela panoramaskärmen. Ljussättningen är anpassningsbar och reflekterar elegant instrumentbrädans materialval.

Nya Peugeot 3008, som presenteras för världen i september, blir den första modellen att lanseras med nya Peugeot i-Cockpit.

Läs mer här för ett längre pressmeddelande på engelska: https://www.media.stellantis.c...