Nya Peugeot 108 – Superkompakt stadsbil med djärv personlighet

Nya Peugeot 108 – Superkompakt stadsbil med djärv personlighet

Peugeot presenterar en ny smidig stadsbil som ersätter den framgångsrika 107, som sålts i fler än 800 000 exemplar. Peugeot 108 är en frisk fläkt med iögonfallande design i ett växande segment. Det superkompakta formatet – bilen mäter endast 3,47 meter – är särskilt lämpat för stadstrafiken. Bilen lanseras som tre- eller femdörrars halvkombi och cabriolet.
Kunden kan skräddarsy sin bil med ett flertal personliga teman. Användarens smartphone speglas till bilens pekskärm.
Låg vikt ger bilen alerta vägegenskaper och bidrar tillsammans med effektiva 3-cylindriga motorer till låga CO2-utsläpp. Premiären för Peugeot 108 sker på Genèvesalongen den 4 mars. I Sverige lanseras bilen i slutet av sommaren. Priset är ännu inte fastställt

Nya Peugeot 108 karaktäriseras av en utåtriktad anda med stor valfrihet för kunden att göra sin bil personlig. Till att börja med erbjuds bilen förutom i tre- och femdörrars halvkombikaross även i en öppen version – Peugeot 108 TOP!
Bilen kan fås med tvåtonslackerad kaross, kåpor till sidospeglarna i kontrasterande kulör, olika exteriöra dekaler och en mängd alternativ på klädslar, dekorpaneler och detaljer. Sammanlagt finns sju olika personlighetsteman och tre interiöra atmosfärer som verkligen ger köparen möjlighet att uttrycka sin stil genom bilen.

Till city – med stil
Designen visar tydligt att Peugeot 108 ansluter till den nya Peugeot-familjen. Märkets eleganta formspråk väcker extra uppmärksamhet på en så här kompakt bilmodell.
Peugeot 108 är utformad för att ta sig fram smidigt och med en målmedveten stil i stadsmiljön. Den krombeprydda grillen och de distinkta strålkastarna med LED-signatur står för finessen i den robusta fronten.
Från sidan noteras korta överhäng fram och bak. Midjelinjen accentueras av en tunn kromlist som löper från framskärmen till den bakre sidorutan.
Kloformen i de rubinröda bakljusen tycks med sin 3D-effekt sticka ut från karossen. Den stora bakluckan i mörktonat glas döljer gångjärnen och går från takspoilern ända ner till stötfångaren.

Trots kompakt ytterformat har Peugeot 108 ett rymligt och bekvämt passagerarutrymme. Förarmiljön är lättförståelig med instrument och funktioner logiskt samlade: Den sju tum stora pekskärmen, startknappen (i kombination med nyckellöst system) och klimatanläggningen.
Med ett knapptryck glider tygsuffletten bakåt och bildar en 80 centimeter bred och 76 centimeter lång öppning i maxläget. En vindavvisare fälls automatiskt upp och minskar vindbrus och turbulens i kupén.

Personligt uttryck
Tygtaket finns i tre olika kulörer, svart, grå och lilaröd. Åtta olika karosskulörer finns att välja på, varav två bara finns till 108; Aïkinite gyllene koppar och Red Purple lilaröd. Vill man beställa bilen i tvåfärgat utförande finns kombinatioerna Red Purple och Gallium grå samt Lipizan vit och Aïkinite gyllene koppar.
Peugeot 108 kommer att säljas i tre olika utrustningsnivåer; Access, Active och Allure. Därtill kan man ytterligare välja att personifiera sin bil med sju exteriöra och tre interiöra teman. De omfattar utvändiga dekaler, höljen för ytterbackspeglar, invändiga dekaler, golvmattor, nyckelhölje och klädslar. Färg och finish på instrumentpanelen och mittkonsolen finns också i en rad variationer.

Speglar förarens smartphone
Peugeot 108 tar citybilen in en ny uppkopplad era. Den sju tum stora pekskärmen innehåller inte bara gränssnittet för ljudanläggningen, färddatorn och fordonsinställningarna. Den blir också en spegel av den smartphone som ansluts via Bluetooth eller kabel.
Mirror Screen ger direkt tillgång till funktioner i telefonen, som navigation, musikspelare och andra applikationer. Tekniken fungerar med hjälp av MirrorLink (industristandard som används av de största biltillverkarna och elektronikföretagen i samarbete med utvecklare av applikationer) och innebär att du kan använda pekskärmen för att styra enheten. Tekniken stödjer Android, RIM och Windows och iOs. Vissa appar kan också styras via röstkommandon, beroende på vilken telefon som ansluts.

Smidigt format och lättkörd
Bara 3,47 meter lång och 1,62 meter bred hör Peugeot 108 till de mest kompakta bilarna på marknaden, vilket gör stor skillnad i staden. De korta överhängen och den snäva vändradien på 9,6 meter gör att den med lätthet undviker många hinder. Den goda runtomsikten från förarplats bidrar också till lättkördheten, liksom backkameran som visar området bakom bilen på skärmen när föraren lägger i backen.
Lastförmågan är ytterligare en av fördelarna med nya 108. När bakluckan öppnas viks insynsskyddet automatiskt undan till ett generöst utrymme: 196 liter med punkteringskit, 180 liter med reservhjul. Låg lasttröskel, bara 77 centimeter, och 1 meter mellan hjulhusen gör att det är lätt att lasta bilen. Genom att fälla baksätet (50/50-delning) ryms hela 750 liter.

På säkerhetssidan skyddas passagerarna av sex krockkuddar, två främre varav passagerarkrockkudden kan kopplas ur, två främre sidokrockkuddar och två sidokrockgardiner för fram- och baksäte. De två bakre sätena är utrustade med Isofix-fästen.

Effektiva 3-cylindriga motorer
Vid lanseringen erbjuds Peugeot 108 med fyra 3-cylindriga motorer:
- 1,0 e-VTi 68 hk, 5-växlad manuell, 88 g/km CO2
- 1,0 VTi 68 hk, 5-växlad manuell, 95 g/km CO2
- 1,0 VTi 68 hk, ETG5, 97 g/km CO2
- Nya 1,2 VTi PureTech 82 hk, 5-växlad manuell, 99 g/km CO2

Trygg på vägen
Peugeot arbetar kontinuerligt för att minska vikten i sina modeller och 108 är inget undantag: 840 kg.
Framvagnen är uppbyggd med MacPherson-fjäderben medan bakaxeln är av halvstel typ. Styrningen med elektrisk servo gör bilen lättkörd i staden och inspirerande på kurvig väg. Peugeot 108 inger omedelbart förtroende med fina vägegenskaper i alla tänkbara situationer. Spårvidden fram är 1 425 millimeter och bak 1 420 millimeter och bilen rullar på 14 eller 15-tumshjul. Fram sitter ventilerade bromsskivor, bak trummor.

Nya Peugeot 108 är en bil som förändrar vardagen. Det är den mest kompakta bilen i segmentet samtidigt som utrymmena är förbluffande stora. Känslan och nivån på utrustning i Peugeot 108 hör också vanligtvis hemma i betydligt dyrare bilar: MirrorLink, backkamera, nyckellöst system och inte minst alla möjligheter att sätta samman en bil efter eget tycke och smak.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar,scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeotsspännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Det senaste året har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308 är nyligen introducerad hos de svenska återförsäljarna.