Nya Opel Grandland – ny design, hög komfort och digital förarmiljö

Elektrifierande SUV: Även som plug-in hybrid med fyrhjulsdrift
Klassledande teknik: Adaptiva IntelliLux LED-strålkastare och Night Vision
Hög komfort och säkerhet: Smarta förarsystem och AGR-certifierade säten

Nu tar Opel nästa steg med den största personbilen i sitt modellprogram – nya Opel Grandland lanseras till hösten i ett helt nytt utförande som inkluderar ny teknik, komfort och den nya digitala förarmiljön Opel Pure Panel. Opels SUV anammar också det nya designspråket som bland annat framhävs genom den nya fronten Opel Vizor.

– Nya Opel Grandland kommer att göra många kunder nöjda med sin klassledande teknik och digitala interiör. Självklart är den också tillgänglig som kraftfull plug-in hybrid. Nya Opel Grandland fortsätter Opels nya riktning med fokus på stilren och djärv design, ny teknik och självklart eldrivna modeller, säger Michael Lohscheller, vd för Opel.

Opel Vizor – klassisk design med ny teknik

Funktion och design går hand i hand hos Opel, och nya fronten Opel Vizor är ett typexempel på det. Med inspiration från klassiska modeller som Opel Manta är Opel Vizor ett direkt igenkännbart inslag i Opels nya designspråk, som först introducerades med nya Opel Mokka tidigare i vår. Förutom design uppvisar också Opel Vizor ny teknik i exempelvis strålkastarna, som består av 168 adaptiva lampor i IntelliLux-LED – en teknik som tidigare enbart funnits i Opel Insignia.

Digital interiör, nya förarsystem och smidig uppkoppling

Förarmiljön i nya Opel Grandland präglas av digitala Opel Pure Panel som består av två widescreen-skärmar, vilka ger en modern och intuitiv körkänsla där alla system är lättåtkomliga för föraren. Opel Pure Panel är även kompatibel med smartphones vilket gör att förare smidigt kan koppla upp sig och nyttja både multimedia och navigation, samt få information om körning.

Nya Opel Grandland är också utrustad med ny förarteknik som exempelvis Night Vision, vilken består av en infraröd kamera som upptäcker och varnar för fotgängare och djur under mörkerkörning. Även andra förarsystem som finns är adaptiv farthållare, Highway Integration Assist som med hjälp av kameror och sensorer underlättar körningen, 360-graders backkamera, automatisk parkeringsassistans och dödavinkelvarnare.

Kraftfull plug-in hybrid med optimal SUV-komfort

Nya Opel Grandland möter marknadens höga standard för komfort. Med Opels ergonomiska och AGR-certifierade säten får både förare och passagerare i framsätet optimal komfort, där sätena bland annat elektriskt går att ställa in efter eget behov. Med läderklädsel erbjuds även behaglig uppvärmning och ventilation i sätena.

Opel fortsätter sin elektrifiering med nya Opel Grandland, vilket innebär att kunder själva kommer att kunna välja drivlina. I plug-in hybrids-utförandet kommer nya Opel Grandland att erbjudas med två- eller fyrhjulsdrift och en elektrisk räckvidd med noll utsläpp. Även modeller med förbränningsmotor kommer att finnas tillgängliga.

För ett längre pressmeddelande på engelska läs mer här: https://int-media.opel.com/en/06-09-new-opel-grandland

K.W. Bruun Automotive AB ingår i den danska K.W. Bruun-koncernen och ansvarar i dag för importen av Stellantis-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot till Sverige.