Nya Mitsubishi Colt.

Nya Mitsubishi Colt – en ikon kommer tillbaka

Nu är det dags för Mitsubishis ikoniska modellnamn Colt att göra comeback. De första bilderna på nya Mitsubishi Colt är släppta och modellen lanseras i Sverige till hösten.

Nu presenterar Mitsubishi Motors nästa steg i 2023 års europeiska lanseringsplan efter lanseringen av nya Mitsubishi ASX i mars. Sedan den första generationen Colt introducerades i Europa 1978 har 1,2 miljoner modeller sålts genom sex generationer. Nya Mitsubishi Colt blir den sjunde generationen av den ikoniska modellen och en förstärkning av Mitsubishis modellprogram i Europa.

– Nya Mitsubishi ASX lanserades i mars och nu presenterar vi nya Colt, en modell som placerar oss i hjärtat av Europas kärnsegment och som också blir en återkomst av ett ikoniskt Mitsubishi-namn, sa Frank Krol, Mitsubishi Motor Europas vd & president, i ett uttalande.

Design för urbana äventyr

Både invändigt och utvändigt erbjuder nya Mitsubishi Colt en dynamisk och modern design. Fronten präglas av Mitsubishis dynamiska sköldfront-design inramad av LED-belysning som skapar en unik ljussignatur. Centralt placerat är Mitsubishis iögonfallande och ikoniska diamantlogotyp som förstärks av motorhuvens linjer.

Från sidan uppvisar nya Mitsubishi Colt proportioner som definierar en smidig urban bil, självsäker och redo för äventyr. Modellen kommer vara valbar i fem färger, från Onyx Black till Sunrise Red och solid Arctic White.

Komfort och teknik

Nya Mitsubishi Colt integrerar de senaste passiva och aktiva säkerhetssystemen för en behagligare och tryggare körning. Allt från adaptiv farthållare, 360-graders kamera med radarsensorer, automatiska strålkastare till parkeringsassistans. Allt tillgängligt, beroende på utrustningsnivå, genom en multi-pekskärm som även erbjuder smidig åtkomst till den senaste generationen infotainmentsystem.

Förutom förarassistanssystem och infotainment finns även komfortfunktioner som uppvärmd ratt och säten, samt elektrisk parkeringsbroms och nyckelfri Stop & Start, vilket även låser och öppnar nya Mitsubishi Colt automatiskt när en förare närmar sig.

För extra komfort för föraren erbjuder Mitsubishis Multi-Sense-teknik möjligheten att anpassa förarmiljön efter behov. Till exempel för att anpassa belysning och för att personifiera skärmen.

Motorer och utrustningsnivåer

Nya Mitsubishi Colt kommer att erbjudas med en trecylindrig 1.0 liters turboladdad bensinmotor med 90 hästkrafter och en sexväxlad manuell växellåda. Två paketerade utrustningsnivåer kommer vara tillgängliga för kunder, där de kan välja mellan en välutrustad instegsversion och en högre utrustad nivå för alla som vill ha lite mer.

Nya Mitsubishi Colt kommer att lanseras i Sverige under hösten 2023.