Nya Mitsubishi ASX presenteras för världen

Nya Mitsubishi ASX presenteras för världen

– Avancerad teknik, nya förarassistans- och infotainmentsystem.
– Ny SUV i B-segmentet, utrustad med de senaste drivlinorna.
– Tillgänglig i Sverige under 2023.

Nu kan Mitsubishi Motor Europa presentera nya Mitsubishi ASX. Modellen kommer att positionera Mitsubishi mitt i segmentet B-SUV och axlar manteln från den tidigare ASX, som såldes i nära 380 000 exemplar i Europa.

Nya Mitsubishi ASX är utvecklad specifikt för den europeiska marknaden och baseras på alliansen Renault-Nissan-Mitsubishis plattform CMF-B som är konstruerad för plug-in hybrider, mildhybrider och fullhybrider.

– Elektrifiering och SUV-modeller är den dominerande trenden i Europa. Som en elektrifierad SUV fullutrustad med den senaste tekniken och infotainment-systemen är nya ASX en perfekt modell för den europeiska marknaden, säger Frank Krol, President och vd för Mitsubishi Motors Europe.

Mitsubishis dynamiska front

Nya Mitsubishi ASX är försedd med Mitsubishis igenkännbara front som kommunicerar både robusthet och dynamik, samt den distinkta tre-diamant logotypen.

Från sidan kombinerar nya Mitsubishi ASX en flödande silhuett med breda och höga skärmar som ger modellen ett sportigt uttryck. Valet mellan 17- eller 18-tums fälgar stärker nya Mitsubishis ASX:s kraftfulla hållning.

Mångsidig och komfortabel

Utrustad med den senaste tekniken och infotainment-system kombinerar nya Mitsubishis ASX stil, komfort, utrymme och mångsidighet. Bagageutrymmet rymmer 332 liter och ytterligare 69 liter när det sänkbara golvet är i det lägsta läget.

Nya Mitsubishi ASX är utrustad med flera komfortlösningar för ökad trivsel och känsla. Uppvärmda säten och uppvärmd ratt säkerställer komfort under årets kallare månader och det senaste klimatkontroll-systemet svalkar under sommaren.

Ny infotainment-teknik

Infotainmentsystemet är en viktig del av nya Mitsubishi ASX:s funktionalitet och komfort. Den centralt placerade och smartphone-liknande pekskärmen är med sina 7-10 tum (beroende på version) lättåtkomlig för föraren och en smidig kontrollpanel för alla funktioner. Koppla smidigt in din smartphone genom Android Auto eller Apple CarPlay.

Förarassistanssystem som hjälper

För att underlätta körning och livet i nya Mitsubishis ASX är modellen utrustad med innovativa system, som trådlöst nyckellås som känner av när föraren närmar sig bilen. Det finns även flera Active Safety-system för utökad säkerhet – som kollisionsvarnare, filhållningsassistans, adaptiv farthållare, parkeringssensorer, backkamera och mycket mer.

Systemet Multi-Sense låter bland annat föraren personifiera responsen i styrningen och den dynamiska känslan i chassit. Beroende på vilket körläge som är valt kan Dynamic Chassis Control-funktionen avläsa situationer och individuellt bromsa hjulen för bättre väghållning. Genom tre körlägen väljer föraren själv hur modellen hanterar körningen:

– ECO: maximal effektivitet
– PURE: 100 % elektriskt läge
– SPORT: maximal kraft och justering av det dynamiska chassit och responsen i styrningen, för ännu mer körglädje.

Kraft och motorer

Nya Mitsubishi ASX kommer att finnas tillgänglig med flera drivlinor som möter kraven på låga utsläpp och låg bränsleförbrukning.

– Förbränningsmotor: erbjuds som en 1.0 liters turboladdad bensinmotor med tre cylindrar.
– Mildhybrid: utrustad med en 1.3 liters motor, med turbo och direktinsprutning som kombineras med ett hybrid-system.
– Fullhybrid: kombinerar en 1.6 liters bensinmotor med två elektriska motorer och en automatlåda.
– Plug-In Hybrid: Två elektriska motorer kombineras med en 1.6 liters bensinmotor och ett batteri som möjliggör elektrisk körning och laddning.