Naturligt säker Peugeot 308 får fem stjärnor i Euro NCAP!

I mellanklassaren Peugeot 308, som har världspremiär på Bilsalongen i Frankfurt i september, har Peugeot utvecklat alla de egenskaper som efterfrågas av en mångfacetterad kundgrupp. 308:ans halvhöga kaross ger flexibilitet och rymd, den har en gedigen kvalitetskänsla, motorer med imponerande prestanda och låg bränsleförbrukning och givetvis en maximal säkerhetsnivå. Ansträngningarna har resulterat i att den europeiska krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP har tilldelat Peugeot 308 högsta betyg - fem stjärnor för krockskyddet för vuxna (34 poäng), fyra stjärnor för barnsäkerheten (39 poäng) samt tre stjärnor för fotgängarskyddet (19 poäng). De höga poängen i de tre olika krockproven är resultatet av noggranna studier i utvecklingen av den robusta karossen. Den nya konstruktionslösningen med tre kanaler i fronten, som distribuerar och kanaliserar krockvåldet, ger de åkande i 308 ett mycket högt krockskydd. Tre femtedelar av krockkrafterna kanaliseras på vanligt vis i en övre kanal och en femtedel via en undre kanal liksom i Peugeot 407. I 308 finns en nyskapad, nedre kanal som kanaliserar en femtedel av krockenergin, vilket optimerar krockmotståndet ytterligare. I fronten finns det även en balk med stötdämpande funktion för att skydda fotgängare och andra oskyddade trafikanter. För att skydda passagerarna vid en sidokollision har mittstolpen i Peugeot 308 utformats enligt en ny teknik, ”multi-couche”, vilket innebär att den består av tre lager stålplåt i olika tjocklekar, varav två i höghållfasthetsstål. Dörrarna har försetts med sidoförstärkningar och stag i aluminium. Avslutningsvis har man integrerat en extra tvärbalk med aluminiumlegering innanför lasttröskeln, för att minimera krockvåldet vid påkörning bakifrån. Peugeot 308 åtnjuter således märkets digra erfarenhet och senaste teknologi för maximal säkerhet. Karossens vridstyvhet, hjulupphängning och fjädring gör Peugeot 308 till en referens i klassen när det gäller väghållning liksom de elektroniska hjälpsystemen. Det senaste ESP-programmet är standard och inkluderar låsningsfria bromsar (ABS), elektronisk bromskraftfördelning (EBD), panikbromsassistans (EBA), antispinn (ASR) och stabilitetskontroll (CDS) som registrerar varje tendens till överdriven under- eller överstyrning. Peugeot 308 erbjuder självklart flera alternativ till förarhjälp för att undvika kollisioner. Det går bland annat att välja till dynamiska kurvljus, varningssystem för avåkning, parkeringsradar både fram och bak och avancerade Xenonstrålkastare som ger bästa sikt både på dagtid och vid mörkerkörning. Bilens deformationszoner, de individuella krockskydden med upp till nio krockkuddar, fem trepunktsbälten, nyutvecklade nackskydd och underglidningsskydd i baksätet medverkar till det högsta krockbetyget, fem stjärnor, i Euro NCAPs krocktest. De främre krockkuddarna har en tvåstegsfunktion som automatiskt anpassar trycket i kudden till kraften i kollisionen. Framsätespassagerarens kudde kan kopplas bort med tändningsnyckeln via ett lås som finns dolt i handskfacket. Det möjliggör montering av en bakåtvänd barnstol i framsätet som kan fästas i Isofix-fästet för optimal barnsäkerhet. 308 lanserades på den svenska marknaden vid årsskiftet. Läs mer om krockprovet på följande länk; http://www.euroncap.com/tests/Peugeot_308_2007/295.aspx