Första bilderna på Peugeots nya i-Cockpit®

Första bilderna på Peugeots nya i-Cockpit®

Peugeot visar idag upp märkets vision av nästa generations interaktiva förarmiljö Peugeot i-Cockpit® som utvecklats för kommande modeller. Den är utformad för en säkrare, mer instinktiv och naturlig körupplevelse. Instrumenteringen är placerad ovanför den kompakta ratten och är helt digitalt utformad. Det skapar en virtuell känsla tillsammans med den interaktiva pekskärmen i 3D som är röststyrd och uppkopplad. Ergonomin är ännu mer förfinad i nya i-Cockpit® som dessutom har personliga inställningar för allt, inklusive kupébelysning och doft.

2,2 miljoner människor har redan god erfarenhet av Peugeots karaktäristiska förarmiljö i-Cockpit®, som finns i de tre bästsäljarna 208, 2008 och nya 308 idag. I-Cockpit har blivit ett av de starkaste signumen för Peugeots senaste modeller och ägarna, både i Europa och i Kina, håller med om att den unika förarmiljön ger en stimulerande och säker körupplevelse i de utförda kundundersökningarna.

Märket vill gå ett steg längre i utformningen av Peugeot i-Cockpit® i kommande modeller och använda fler sinnen för att göra kör- och åkupplevelsen ännu mer intuitiv och njutbar. Allt i bilen är utformat för att sinnena ska matas med intryck på ett tydligt och informativt vis och ergonomin har tilldelats högsta omsorg av Peugeots designers. Den senaste generationens Peugeot i-Cockpit® är fullmatad med modern teknologi som ökar både komfort och säkerhet och ger samtliga i bilen en upplevelse utöver det vanliga;

• Den digitala instrumenteringen är placerad i exakt rätt höjd, ovanför ratten, med hänsyn till att föraren ska kunna ta del av informationen utan att släppa blicken från vägen. Det är en 12.3 tum stor högupplöst digital panel med futuristisk grafik, som innehåller all information föraren behöver. Vyn, utseendet och placeringen av hastighetsmätaren och andra instrument går att utforma efter personligt tycke och smak.
  • Den kompakta ratten har fått ny design som ger bättre benutrymme och fri sikt till den upphöjda instrumenteringen.
  • Knappar och vred har skalats ned till sju till antalet för att förenkla användningen. Den viktigaste informationen som radio, klimatanläggning, navigation, inställningar, telefon eller Mirror Screen, som tillåter en spegling av mobilen styrs via elegant utformade och flygplansinspirerade vippknappar i mittkonsolen.
  • Bildskärmen med pekfunktion är placerad i överkant av mittkonsolen och mäter 8 tum. Den samlar inställningar och kommandon för olika funktioner som inte används lika ofta som knappfunktionerna, som till exempel förarhjälpsystem, multimedia, navigation, Bluetooth-telefon, PEUGEOT Connect Apps och bilens konfiguration.
  • Självklart är nya Peugeot i-Cockpit® kompatibel med den bästa interaktiva teknologin som finns på marknaden. Röststyrt navigationssystem i 3D med trafikupplysningar i realtid med möjlighet att överföra informationen till det digitala fönstret i förarens synfält, röstkommandon på flera funktioner som att skicka och läsa upp sms, aktiva förarhjälpsystem samt spegling av mobiltelefonen via Apple CarPlayTM, Mirrorlink och Android Auto-teknologier.

Och det stoppar inte här. Instinktiva förarfunktioner har blivit ett av Peugeots kärnvärden och i nya Peugeot i-Cockpit® har sinnenas förnimmelser tagits till nästa nivå. Med bara ett knapptryck aktiveras fyra av våra fem sinnen omedelbart;

• Synen - genom att ändra miljöbelysningens färg och intensitet i kupén.
  • Hörseln - genom att programmera musiken efter eget tycke och smak.
  • Känseln – de ergonomiska komfortsätena erbjuder flerpunktsmassage och alla material är av högsta kvalitet.
  • Lukten – genom doftaktivering i kupén.

Två olika miljöer är standard, ”Boost” för aktiv körning och ”Relax” för en avslappnad förarmiljö. Båda kan programmeras efter bilens olika förares personliga preferenser.

Nya Peugeot i-Cockpit® går ett steg längre på alla plan. Högre kvalitet i sin utformning, mer teknologiinspirerad design, bättre uppkopplad, mer intuitiv och en ännu högre grad av personifiering och körglädje.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya 308 fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2014 ».