Carlos Tavares i bolagsledningen för PSA Peugeot Citroën

Carlos Tavares i bolagsledningen för PSA Peugeot Citroën

PSA Peugeot Citroën har utsett Carlos Tavares till ny styrelsemedlem. Under 2014 kommer Tavares ta över ordförandeposten efter Philippe Varin.

Philippe Varin har sedan han tog över ordförandeklubban 2009 uttryckt och lett ett omfattande reformprogram för koncernens strategiska, industriella och finansiella planer i syfte att möta krisen i den europeiska bilindustrin.

Den verkställande bolagsstyrelsen har tidigare inlett förhandlingar med olika partners i industriella och kommersiella projekt. Philippe Varin har uttryckt en önskan om att nästa steg i konsolideringen och eventuella uppköp bör genomföras av en ny ledare, som kan säkerställa koncernens långsiktiga strategi.

Carlos Tavares, som närmast kommer från tjänsten som operativ chef för Renault, går med i bolagsledningen den 1 januari 2014 och tillträder senare under året som ordförande i den verkställande styrelsen, Management Board. Fram till dess kommer Philippe Varin fortsätta sitt uppdrag och ansvara för bland annat de strategiska diskussioner som inletts med olika parter.
Carlos Tavares kommer att arbeta med de handlingsplaner som syftar till fortsatt återhämtning av koncernen.

Thierry Peugeot, ordförande i förvaltarsstyrelsen, PSA Peugeot Citroën Supervisory Board:
– Genom att utse Carlos Tavares, ett erkänt proffs i bilbranschen, att ersätta Philippe Varin under 2014 säkerställs att vår fleråriga strategi för återhämtning och tillväxt för att bemästra den nuvarande krisen genomförs på lång sikt.

Peugeot

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter drygt 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. 2012 lanserades banbrytande modeller såsom världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4, 508 RXH och nya generationens småbil Peugeot 208. Under 2013 har läckra 208 GTi och crossovern Peugeot 2008 lanserats och nya 308 introduceras nu hos de svenska återförsäljarna.