Årets importbil i Japan - Peugeot 207!

Peugeot 207 korades till ”Årets importbil” vid den årliga ”Researchers' and Journalists' Conference of Japan” (RJC). Med 474 poäng tog 207:an en överlägsen seger: Försprånget till närmaste konkurrent var 200 poäng. Juryn imponerades bland annat av bilens lyckade design och den höga krocksäkerheten, som bekräftats av det femstjärniga resultatet i det säkerhetstest som utförts av Euro NCAP. Sedan debuten i mars 2007 har mer än 2 000 Peugeot 207 sålts i Japan. Siffran väntas stiga när kombimodellen 207 SW introduceras i början av 2008. Peugeot 207 har snabbt etablerat sig bland bästsäljarna, särskilt i Europa. Där ligger den på fjärde plats i modellstatistiken med en marknadsandel på 2,8 procent (september 2007). Därmed är 207:an mest sålda bil i småbilsklassen. Totalt registrerades 85 000 Peugeot 206/207 i januari-september, en ökning med 24 procent i förhållande till samma period 2006. Under hela 2007 kommer produktionen av Peugeot 207 att nå de 500 000 exemplar som var målet när modellen debuterade. Även på den svenska marknaden har Peugeot 207 gjort succé och tillsammans med systermodellen 206 har Peugeot en marknadsandel på närmare 16 procent i småbilsklassen. Sedan lanseringen 2006 har modellen kommit i ännu fler exklusiva versioner; originalet bland plåtcabbarna 207 CC, en sportig 207 RC med en vridstark bensinturbomotor med 174 hk, som Peugeot utvecklat tillsammans med BMW, den lyxiga 207 GT med bland annat panoramaglastak som standard och nu senast, 207 SW, som är en familjekombimodell med generösa utrymmen och stor flexibilitet. Det finns med andra ord en Peugeot 207 för allas behov och önskemål. Ladda ner högupplösta bilder på Peugeot 207 i vår bildbank >> PR / Information November 2007