Peugeot e-2008, en av K.W. Bruun Automotives storsäljare.

2021 - ett framgångsrikt år för K.W. Bruun Automotive

2021 blev ett framgångsrikt år för K.W. Bruun Automotive, och för varumärkena Citroën, DS, Mitsubishi, Opel och Peugeot på den svenska marknaden.

- 2021 var ett utmanande år för bilbranschen, på grund av pandemin och halvledarbristen som präglat den europeiska marknaden. Men när vi summerar året gör samtliga av våra varumärken - Citroën, DS, Mitsubishi, Opel och Peugeot - framsteg på den svenska marknaden, säger Tobias Pettersson, vd för K.W. Bruun Automotive.

K.W. Bruun har under 2021 arbetat vidare med Stellantis-varumärkena Citroën, DS, Opel och Peugeot samtidigt som Mitsubishi togs in i varumärkesportföljen.

- När Mitsubishi valde att stanna i Europa fick vi möjligheten att ta ansvaret som ny generalagent, som en del av en långsiktig satsning på den svenska marknaden. Vi ser stora möjligheter för Mitsubishi och vi räknar med en riktigt bra start på 2022 då de första modellerna landade hos oss i slutet av 2021, säger Tobias Pettersson.

Nytt designspråk för Opel – och nya kunder

För Opel har 2021 varit ett år med allt större fokus på de elektrifierade modellerna - samt ett nytt designspråk, främst kännetecknat av Opel Vizor och Opel Pure Panel, som lanserades tillsammans med nya Opel Mokka.

- Nya Opel Mokka och nya Opel Mokka-e pekar ut riktningen för Opels framtidsplaner, och har snabbt blivit framgångsrika. Opel har vunnit många kunder i år och landade på en marknadsandel på 1,37 procent, och sålde mer än dubbelt så många bilar jämfört med 2020, säger Tobias Pettersson och fortsätter:

- Opel erbjuder dessutom i dag en komplett portfölj av 100 procent elektriska transportbilar, vilket gjort att vi ökat antal nyregistrerade Opel transportbilar med 33 procent, jämfört med föregående år.

Varmt välkomnande för Citroëns nya modeller

För Citroën har fjolåret inneburit att flera modeller som nya Citroën C4 och elbilen nya Citroën ë-C4, Citroën C5 Aircross Plug-In Hybrid och Citroën ë-Jumpy presenterats för den svenska publiken – och fått ett varmt välkomnande.

- Citroën har på kort tid uppdaterat sitt designspråk och presenterat ett flertal nya modeller, vilket syns när vi går från en marknadsandel på 1,01 procent till 1,41 procent under 2021. Nu ser vi fram emot att få bygga vidare på detta med lanseringen av nya Citroën C5 X och nya Citroën ë-Berlingo, som är en viktig del av Citroëns 100 procent elektriska transportbilsutbud, under första halvan av 2022, säger Tobias Pettersson.

DS Automobiles i en fortsatt etablering

Trots pandemi och halvledarbrist har Stellantis premiummärke DS Automobiles stått för ett bra 2021, genom DS 7 och DS 3. Modellerna är populära både med förbränningsmotorer och som elektrifierade versioner – och DS kan nu se fram emot nya lanseringar under 2022.

- DS är i en fortsatt etableringsfas på den svenska marknaden och responsen från våra DS-återförsäljare är att kunderna som väljer DS snabbt blir stolta ambassadörer. Vårt arbete med märket under 2021 har gett oss en riktigt bra bas inför lanseringarna av DS 4 och DS 9, säger Tobias Pettersson.

Peugeot populärt – 2008 en favorit

Peugeot fortsätter att erbjuda modeller som är uppskattade på den svenska marknaden, och har framför allt nått stora framgångar i B- och B-SUV-segmentet med en marknadsandel på drygt 20 procent under 2021. Peugeot privatleasing är ett fortsatt populärt alternativ bland kunderna och Peugeot 2008 och Peugeot e-2008 är nya favoriter hos svenskarna.

- Peugeot 2008 är på alla sätt och vis en succé, inte bara i Sverige utan över hela Europa och är i dag en av Europas mest sålda bilar. Detta speglas i modellens framgångar i Sverige där den under andra halvan av 2021 var Sveriges mest sålda B-SUV. Den lockar även nya kundgrupper genom att erbjudas som 100 % elektrisk, säger Tobias Pettersson och fortsätter:

- Samtidigt fortsätter Peugeot 3008 och Peugeot 208 att vara storsäljare, på såväl avbetalning som privatleasing. Nu ser vi fram emot att komplettera dessa modeller med en satsning på våra 100 procent elektriska Peugeot transportbilar samt nya Peugeot 308 och nya Peugeot 308 SW, som är finalister i Årets Bil och efterlängtade av våra kunder.

K.W. Bruun Automotive AB ingår i den danska K.W. Bruun-koncernen och ansvarar i dag för importen av Stellantis-märkena Citroën, DS, Opel och Peugeot samt Mitsubishi till Sverige.