1 miljon tillverkade Peugeot 308

1 miljon tillverkade Peugeot 308

Under helgen som gick var det premiär för ansiktslyfta Peugeot 308, som utrustats med den bränsleeffektiva dieselmotorn 1,6 e-HDi med Stop & Start-teknik och rekordlåga koldioxidutsläpp på 98 g CO2/km. Och det är just den motorn som också sitter i den miljonte tillverkade 308:an som rullade av produktionslinan i fabriken i Sochaux idag.

Med Peugeot 307 tog Peugeot en viktig position i lilla mellanklassen, och har sedan dess behållit den i och med efterföljaren 308. Modellen lanserades först i en 3- och 5-dörrarsversion, och följdes sedan upp av SW-modellen som kom 2008. 2009 gjorde 308 CC sin debut och krönte därmed Peugeots stora framgång med plåtcabrioleter.

Nya 308 började tillverkas i april 2011 och följer i likhet med 508 både Peugeots nya designspråk såväl som teknologiska lösningar. Märkets mikrohybrid-teknologi är ett avancerat Stop&Start-system som innebär 15% lägre bränsleförbrukning i stadstrafik, 5% lägre koldioxidutsläpp och 308 är 25 kilo lättare än föregångaren och har förbättrad aerodynamik, vilket också bidrar till de positiva effekterna för miljön.

Idag tillverkas Peugeot 308 i 1 000 exemplar per dag i fabrikerna i Sochaux och Mulhouse och säljmålet för 2011 är 220 000 exemplar världen över.

I Sverige finns drygt 11 000 nöjda Peugeot 308-ägare. Modellen placerar sig blanda de bästa i klassen när ägarna får sätta betyg på sin bil i Autoindex 2010 och i den tyska vägassistansföreningen ADAC’s årliga rapport om antalet driftstopp bland 4,25 miljoner bilar bekräftas Peugeot 308:ans höga driftsäkerhet; I lilla mellanklassen kammar Peugeot 308 hem tredje platsen på podiet 2010 bland totalt 29 modeller. Modellen har varit med i rapporten tre år och fått högsta betyg ”++” de två senaste åren.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Med 10 000 återförsäljare och verkstäder i 160 länder får Peugeots spännande mobilitetslösningar spridning över hela världen. Efter 200 års stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång och förnyar sin design och sin visuella identitet, utvidgar sitt modellprogram och har stora internationella ambitioner för de kommande åren. Peugeot lanserade 2010 RCZ - en skräddarsydd sportcoupé, iOn – en till 100 % elektrisk bil, 408 i Kina och tre nya modeller i Latinamerika. Den nyligen lanserade familje- och tjänstebilen Peugeot 508, en rymlig miljöbil i sedan- och kombiutförande, har blivit en riktig succé. Nästa modell på marknaden är världens första dieselhybrid 3008 HYbrid4.