Så kan du skapa en ny vana på bara 66 dagar

Träning är en viktig del av vår hälsa och välmående, men att skapa en ny träningsvana kan vara en utmaning. Men genom att tillämpa principerna från den publicerade studien i European Journal of Social Psychology kan vi öka våra chanser att lyckas med att skapa en träningsvana som blir en naturlig del av vår vardag. Studien visar att det i genomsnitt tar 66 dagar för en person att skapa en ny vana. Studien visade också att det varierade från person till person och att det kunde ta upp till 254 dagar att skapa en vana, beroende på en persons individuella egenskaper och omständigheter.

Det är viktigt att påpeka att det inte finns någon magisk tidsperiod för att skapa en ny vana. Det är också viktigt att ha realistiska förväntningar och att förstå att det kan ta tid att ändra beteenden och skapa nya vanor.

För det första är det viktigt att skapa en träningsmiljö som stödjer vår nya vana. Det kan innebära att hitta en träningsplats som är lättillgänglig, som ett gym nära hemmet eller en löprunda i närområdet. Att ha träningskläder och utrustning redo kan också göra det enklare att komma igång med träningen.

För det andra är det viktigt att ha en stark intention att skapa en träningsvana och en konkret plan för hur det ska göras. Det kan innebära att skapa en daglig träningsrutin, till exempel genom att träna samma tid varje dag och sätta ett tydligt träningsmål för varje pass. Att ha en träningspartner eller coach kan också hjälpa till att hålla motivationen och intentionen på topp.

Att skapa en träningsvana handlar också om att ha tålamod och vara konsekvent. Det kan ta tid att skapa en ny vana, så det är viktigt att inte ge upp efter några dagar eller veckor. Genom att ha en positiv inställning och att fokusera på små framsteg varje dag, kan vi skapa en träningsvana som blir en naturlig del av vår livsstil.

Slutligen är det viktigt att ha kul och att välja en träningsform som passar ens personliga preferenser och intressen. Att hitta en träningsform som känns rolig och meningsfull kan hjälpa till att öka motivationen och hålla intentionen stark.

Sammanfattningsvis kan skapandet av en träningsvana vara en utmaning, men till att börja med är det bra att ha en tydlig plan och att vara konsekvent för att öka vår chans att lyckas. Genom att ha en positiv inställning och att välja en träningsform som känns rolig och meningsfull, kan vi skapa en träningsvana som förbättrar vår hälsa och vårt välbefinnande.