Kvix: Så kan du inreda sovrummet för vila

Framtidens lyx kommer vara en vilsam och hållbar livsstil. Att få tid för vila, må bra, njuta av tysta stunder, tid till fokus. Det kan man göra på flera ställen i hemmet men sovrummet är en given plats för avkoppling och rekreation.

Men hur skapar man ett vilsamt sovrum?
Börja med att ta reda på dina behov - vad du mår bra av och vilka färger gör dig lugn? Vilka material ger dig ett lugnare intryck och hur ser din dygnsrytm ut?

Skapa en lugn plats
Sovrummet ska ge en skön känsla och ha fritt med utrymme att röra sig på. Samla inte på dig för mycket saker som egentligen inte har något syfte i sovrummet. Ta bort allt sådant och skapa en lugn oas istället.

Förvaring
Förvaring är så viktigt i ett sovrum som hjälper dig att få undan kläder och grejer som du inte behöver ha framme. Det kan vara allt ifrån en garderob med fina handtag till en byrå och små korgar i passande stil och färg. Kanske en grön växt i en fin kruka att vila ögonen på.Kom ihåg att rensa bland all förvaring emellanåt så att det inte blir mängder av saker som bara skapar stress och oro.

Textilier
Du vill skapa en trygg och ombonad känsla som för dig till ro så kommer du långt med rött textilier. Tänk dig mjuka sängkläder, en varm och mysig matta att sätta fötterna på när man vaknat, böljande gardiner, sköna mjuka kuddar. Med fördel kan du använda dig av sammet, linne och bomull.

Belysning
Belysning är A och O i ett hem, det gäller inte bara i sovrummet. Du ska satsa på en neutralt ljuskälla som inte ger ett för varmt eller för kallt sken. Om du har det kan det ge färgåtergivningen ett missvisande intryck och även få dig att anstränga ditt ögonen i onödan, vilket kan leda till både frustration och stress. Tänk på vart du placerar belysningen, vart behöver du den och vid vilka tillfällen.

Men för att få den här avkopplande miljön när du ska varva ner vill du ha ett varmt ljus med ett behagligt sken. Tänk på att ljusets riktning och lampskärmens färg också kan hjälpa dig med detta.

Källa: Bonava