Har du som arbetsgivare koll på de digitala trenderna inom välmående?

Arbetsgivare som kan erbjuda friskvårdsbidrag för digital träning kan ha ett försprång för att locka arbetskraft. Medarbetare vill gärna se att deras arbetsgivare erbjuder både mental och fysisk träning, gärna online.

Det ledande globala företaget för träningsklasser, Les Mills, har frågat över 12 000 anställda i hela världen om hur de ser på digital träning och vad en bra arbetsgivaren kan erbjuda.

Hela 73 procent av personerna under 26 år svarade att de gärna vill att arbetsgivaren ger dem fri tillgång till digitala träningspass. Nästan lika många, 70 procent, vill också ha träning för mental hälsa. Bland medarbetare över 40 år var intresset också stort, över 60 procent.

Ett av Sveriges snabbast växande företag inom hälsa och välmående online är Kvix, de ser samma tendenser i Sverige.

– Titta bara på Sofias hemmagympa på SVT som blev en succé, säger Vlora Ramadani, CMO på Kvix. Vi har levt i en konstig tid där vi har suttit hemma och haft få sociala kontakter. Vi är sociala varelser med stort behov av varandra. Ensamhet är farligt, lika farligt som alkoholism eller som att röka 15 cigaretter om dagen. Risken att dö i förtid är 50 procent högre för ofrivilligt ensamma än för de som har ett socialt nätverk runt sig. Samma delar av hjärnan aktiveras vid ofrivillig ensamhet som vid fysisk smärta.

Men trots att vi vet att arbetsgivare ser fördelar med att personalen har en god fysisk och mental hälsa, är det inte en självklarhet på många arbetsplatser. Globalt är det bara ungefär en fjärdedel av arbetsplatserna som har ett hälsoprogram.

Richard Sale, Global Business Development Director för Les Mills, drar en tydlig slutsats av studien.

– Efter de senaste 18 månaderna har arbetskraftens moral, hälsa och välbefinnande aldrig varit viktigare för företagen. Det är tydligt, att när vi kommer ur en pandemi finns det en efterfrågan på fler hälsoprogram för anställda och att dessa också ska tillhandahållas av arbetsgivaren, säger han.

Richard Sale påpekar också att ”välbefinnande” är ett begrepp som rymmer flera olika saker, och det är viktigt att företag stöder varje del av det.

– För de flesta betyder det att ge verktyg som gör att de kan trivas snarare än att bara överleva. Att minska stressnivåerna på arbetsplatsen är oerhört viktigt. Motion kan hjälpa människor att vara motiverade, alerta och i slutändan mer produktiva.

Vlora Ramadani, Johan Thomasson och deras team på Kvix har samma uppfattning.

– Det är därför vi på Kvix satsat på ett brett utbud online och live, allt från nybörjarträning till core, från dans till mental träning, föreläsningar och tutorials i temat välmående. Delta när det passar dig och i din valda trygga miljö, med kollegor, familj och vänner, helt enkelt.

Friskvårdsbidrag för digital träning

I Sverige kan arbetsgivare dessutom ge sina anställda digital träning som friskvårdsbidrag. Skatteverket godkänner internetbaserad wellness oavsett var de används.

Enligt Kvix finns det en tydlig trend framförallt bland yngre personer som ställer högre krav på sina arbetsgivare när det gäller förmåner som friskvård och vad som bör ingå. Att vi är i framkant med ett brett utbud är ingen slump, våra snart 50 000 medlemmar har hjälpt oss dit.

– Idag vill vi ha en arbetsgivare som ger fler valmöjligheter, säger Vlora Ramadani. Pandemin har gett oss nya sätt att leva och arbeta. Hädanefter kommer många medarbetare att vilja ha valfrihet, exempelvis genom hybridmöten där vi kan välja om vi är med på plats eller digitalt. Det innebär så klart nya vanor gällande hälsa också om arbetsplatsen är varierande.

– Jag är rätt säker på att den arbetsgivare som vill ligga rätt i tiden bör ha koll på vad onlineföretag som Kvix kan erbjuda.

De fem viktigaste skälen att träna, enligt studiens respondenter:

1. Att bli frisk (48 %)

2. Att bli piggare (43 %)

3. För att må bättre/se bra ut (43 %)

4. För att minska stressnivåerna (35 %)

5. För att förbättra den mentala hälsan (35 %)

Läs hela Les Mills rapport här.