Elmina Saksi är en av landets snabbaste kvinnor: “Ett realistiskt och angeläget mål underlättar att träningen blir av”

Kvix-coachen Elmina Saksi har varit elitlöpare i 10 år och har en imponerande meritlista bakom sig. Vad är då källan till hennes motivation, vad får hon sin energi ifrån att springa alla de där loppen hon springer?– Jag började springa målinriktat efter det jag som yngre deltog i ett lopp. Moroten är att hela tiden kunna utvecklas och bli bättre, samtidigt som det är en frihetskänsla att kunna springa långt.

Norrköpingstjejen Elmina spelade basket i unga år men hade inte längden som krävdes för att få spela matcher och kunna satsa. Runt 18 årsåldern började hon styrketräna, vilket passade henne väldigt bra eftersom hon äntligen hittat en träningsform som hon kunde utvecklas genom. Den unga Elmina blev väldigt dedikerad och något av en “gymråtta,” vilket är slang för någon som tränar så pass flitigt att hen praktiskt taget bor på gymmet. Det var först i trettioårsåldern som hon anammade löpningen som idrottsgren på allvar men styrketräningen är fortfarande en väldigt viktig del av hennes träningsplanering.

– Anledningen till att jag har kunnat hålla mig skadefri och motiverad är framförallt för att jag har tränat så pass varierat. Styrketräningen har gjort mig explosiv och tålig, säger Elmina, precis som alla andra elitidrottare tar hjälp av en coach vid namn BG Nilensjö.–Jag styrketränar lite mer än vad han rekommenderar men det får vara värt att ibland springa på tunga ben, jag gillar att styrketräna och att känna mig relativt stark, säger hon och berättar hur hon under vinterhalvåret kan lägga in upp till 5 styrkepass i veckan.

Vad är syftet med ett träningsmål och hur viktigt är det kanske man kan undra… Och vad är ett rimligt mål för en nybörjare?– Ett träningsmål kan underlätta men behöver nödvändigtvis inte vara prestationsbaserat. Det kan lika gärna vara ett mål som går ut på att genomföra två löprundor i veckan. Ett realistiskt och angeläget mål underlättar att träningen blir av, tipsar Elmina. – Ett rimligt mål som nybörjare är att komma igång och få in en vana. Sätt inte ribban för högt, utan börja med att sikta mot att klara 5 kilometer, men stressa inte fram.Är löpning verkligen för alla, ja,den tanken har nog slagit de flesta de flesta som någon gång mödosamt tuffat igång med löpningen som nybörjare, eller kommit igång efter ett längre uppehåll. Vi har alla olika genetiska förutsättningar, kan verkligen alla lära sig att springa snabbt – hur mycket man än tränar? – Ja, alla kan åtminstone bli snabbare, menar Elmina.

Elmina som varit coach i 12 år tycker det är roligt att kunna dela med sig av sina kunskaper till KVIX medlemmar och hennes livesända tidiga morgonklasser; rörlighetsträning 06:30 på tisdagar och core 06:30 på onsdagar är populära.– Jag gillar verkligen enkelheten att kunna livestreama hemifrån. Det är häftigt att nå ut till fler och kunna ge och få feedback i realtid tack vare chattforumet. Det skapar en unik vi-känsla som man annars inte får digitalt via förinspelade format. Ja, vi säger då det. Hur denna heltidsarbetande gymnasielärare, fru och tvåbarnsmamma får energi till all denna träning parallellt med tävlingslopp och arbetet som träningscoach är beundransvärt.

SnabbfaktaNamn: Elmina Saksi
Ålder: 42
Familj: Make, 3 barn, ödla och deltidshund
Bor: Norrköping
Gör: Gymnasielärare, dietist och coach, bland annat på Kvix
Så här ser Elminas träningsår över säsong:Variation i träningen är viktigt för att det inte ska bli tråkigt att hålla i den året om.Under vår, sommar och höst tränar Elmina lite lättare styrketräning 2-3 gånger i veckan. Under vintern byter hon ut flera löppass mot tung styrketräning - upp till 5 styrkepass i veckan.

Följ Elminas inspirerande träning på Kvix och på Instagram där hon finns som @elminasaksi

Anna Lennartsdotter, PT: ”Du är aldrig starkare än din svagaste länk”

Anna Lennartsdotter är Kvix-tränaren som tar klienten utanför boxen genom att fokusera på rörelsemönstret och processen - istället för på enskilda muskler och stirra sig blind på resultatet. – Man är aldrig starkare än sin svagaste länk, det är viktigt att utgå från helheten, ta hänsyn till specifika omständigheter och stärka upp där man brister, säger Anna som efter att varit sjuk i cancer.

Carola Ranmo: "Jag tror att man behöver sänka tröskeln till träning och kommunicera träning rätt. Träning handlar inte om att gå ner i vikt..."

Carola Ranmo: "Jag tror att man behöver sänka tröskeln till träning och kommunicera träning rätt. Träning handlar inte om att “gå ner i vikt” , “få platt mage” eller om yttre faktorer - träning handlar om att bli funktionell och stark i din vardag, bara tjugo minuters träning några dagar i veckan kan göra jättestor skillnad i längden."

PT:n Frida Sjöström från Marbella om hur man får ihop livet som tonårsmamma, och hur det sa "klick" när hon kom i kontakt med Kvix

Tack vare digitala verktyg som finns i dag att tillgå, kan du som tränare ha hela världen som arbetsfält. Kvix har träffat Frida Sjöström, hyllad fyscoach på Kvix, personlig tränare och proffs inom bikini fitness. Hon är dessutom ensamstående mamma till två tjejer i yngre tonåren. Från Marbella i Spanien driver hon målfokuserat träningsföretaget framåt på plats och digitalt.