6 ekonomitips inför jul - kom inte ut ur julen fattig som en kyrkråtta!

Inför jul har jag samlat ihop lite tips på hur du kan tänka kring ekonomin - inköp av julklappar, ledighetsplanerna och nyårsblåsan - så att du slipper komma ur julen som en fattid kyrkråtta!

1. Låna inte pengar för att konsumera. Julen är en högtid som kräver lite extra budget. Men låna inte för att konsumera och tänk att du betalar av det sen. Rätta mun efter matsäck och spendera de pengar du har råd att spendera.
  2. Det är tanken som räknas, inte mängden julklappar. Barn blir inte lyckligare av ett berg med julklappar. Satsa på att köpa en eller två saker de verkligen önskar sig istället.
  3. Handla in saker du vet kommer på mellandagsrean i julklapp. Varför betala fullpris för en vara som är på halva priset om två veckor? Ge din mamma eller kanske din syster presentkort och boka en dag ni tillsammans kan gå och kika på rean. På så sätt får ni dessutom tid tillsammans. Och glöm inte att en vara som har mindre än 50 procent INTE är en rea-vara. Inte enligt mig!
  4. Töm inte plånboken för nyårsfesten! Man kan faktiskt fira nyår i en outfit som inte är ny och kvällen blir inte trevligare för att du äter oxfilé och skålar i champagne. Vill du absolut ha en ny blåsa, kolla second hand. Då kommer du definitivt vara själv om din outfit.
  5. Jullovet med barnen ska inte tömma plånboken. Det är lätt att fastna i hur alla andra gör, inte minst genom sociala medier. Men jullov är en tid för barnen att vila upp sig och umgås med familjen. Välj ut en aktivitet och se fram mot den istället för att trycka in dyra aktiviteter.
  6. Sluta inte investera. Att spara pengar varje månad är det enklaste sättet att bygga upp en stabil ekonomi. Pengarna ska inte ligga på ett bankkonto, speciellt inte nu när inflationen är så hög. Investera i fonder med låg avgift, även små summor blir stora över tid.