Meditation - because some questions can ́t be answered by Google

Här och nu. Ta dig tid att läsa varje ord med nyfiken uppmärksamhet. Lägg märke till hur du andas, hur du håller kroppen och hur du sitter. Har du lätt att koncentrera dig på texten eller behöver du anstränga dig för att stanna kvar med din uppmärksamhet? Kanske är det något i din omgivning som drar dig bort? Bara bli varse, inget är rätt eller fel. Bli medveten om hur verkligheten ter sig just nu i denna stund, omkring dig och i dig.

Förhoppningsvis gav ovanstående lilla stycke dig en inblick i en meditativ upplevelse. Den kanske fick dig att bli lite mer vaken i nuet? Att bli varse – att utan omsvep eller försköningar uppleva det som är, såsom det ter sig, är en av de första stegen in i meditation.

Andra steg kan vara att släppa egots behov av kontroll och längtan efter att kategorisera det vi tänker, känner och upplever. Att på ett djupare plan smälta in i nuet och som ett barn vara närvarande utan att ha förutfattade meningar om det vi upplever.

Meditation kan redan första gången ge avslappning, närvaro eller en skön känsla i kroppen. Ibland kan det, om det finns stress i kroppen, upplevas jobbigt att sitta stilla och inte göra något. Det är fullt normalt att känna så i början eller om du går igenom en stressig period i livet. Det finns i så fall trix för att först ladda ur nervsystemet så att kroppen och sinnet klarar av att sitta i meditation.

Effekterna av regelbunden meditation över tid inkluderar ökad förmåga att växla mellan detalj och helhetsperspektiv. Det ger ökad koncentrationsförmåga, bättre minne och bättre känsloreglering och impulskontroll. Detta är viktiga egenskaper att ha med i vårt effektivsträvande och snabba samhälle. Vi blir även skarpare på att ta beslut, då den stressreducerande effekten från meditationen ger oss större tillgång till de högre funktionerna i hjärnan – vi blir smartare helt enkelt.

Under meditationerna här på Kvix guidar jag dig genom visualiserande meditationsövningar och du behöver inte göra något annat än att lyssna till min röst och slappna av.

Jag möter många som berättar att de får en djupare känsla av mening i livet och att deras relationer har förbättrats sedan de börjat meditera. Det kanske stämmer, men jag ser helst att vi genom en lugn och skön stund bygger något som ska kännas lustfyllt att komma tillbaka till - vecka efter vecka. Sedan får de goda effekterna komma av sig själva.

Ulrika Cassel

• meditation