Kvix: 5 saker du kan äta för att bli gladare

Känner du dig nedstämd? Du är inte ensam. Corona har gjort oss mer instängda och stillasittande, och saknaden efter att umgås med vänner börjar ta ut sin rätt. Så det är inte konstigt att man känner sig extra deppig och omotiverad ibland.

Att träning kan få oss att må bättre känner de flesta till, men glöm inte att det också finns mat som har en positivt effekt på vårt humör.Här tipsar vi om 5 saker du med fördel kan stoppa i din mun 😁

1. Raw Kakao
Kakao innehåller en aminosyra som ökar hjärnans produktion av signalsubstanserna serotonin och dopamin som i sin tur är stämningshöjande och påverkar vårt humör positivt. Kakao kan även stimulera nervsystemet så det utlöser endorfiner och vi får en känsla av lycka och välbefinnande. Sååååå lite choklad, please 😁

2. Blåbär
Blåbär är extremt nyttiga! De är sprängfyllda av antioxidanter som kan ha en positiv effekt för både humör och kognitiva funktioner. Och tusen andra saker med goda hälsoeffekter också! Hörde jag någon ropa blåbärssmoothie??

3. Nötter och frön
Nötter och frön, särskilt jordnötter, pumpafrön, mandlar och sesamfrön, är rika på tryptofan. Detta är ett utgångsämne vid kroppens tillverkning av serotonin och melatonin som har betydelse för sömn, avslappning och stämningsläge. Att äta föda med tryptofan innan läggning kan därför vara en bra idé. Så ett glas mandelmjölk på kvällskvisten är både avslappnande och gott för kroppen!

4. Havregryn
Overnight oats anyone? Inte nog med att havre mättar väldigt bra och hjälper till att hålla magen i balans, den har dessutom visat sig kunna sänka kolesterolhalten i blodet och ge en jämnare blodsockerkurva. Havregryn har även antioxiderande egenskaper som hjälper till att bekämpa de fria radikaler som kommer från dåligt kolesterol. Så börja dagen med havregryn och säg bye bye to feeling hangry mellan måltiderna.

5. Linser
De stora mängderna B-vitaminer i linser förbättrar nervkopplingarna och skyddar dem från att försämras på grund av fria radikaler. Dessutom hjälper de till med utsöndringen av hormoner för välmående. Najs. Linssoppa nästa 🙋🏼‍♀️

Ät gott och uppiggande, och ta hand om er!