Porsche 911 tog hem titeln. På bilden visas den i sin topptrimmade GT3-version.

Svenskarna: Porsche 911 tidernas snyggaste sportbil

Bilförmedlaren Kvdbil har i samarbete med Kantar Sifo låtit svenskarna rösta fram de snyggaste sportbilarna genom historien. Resultatet visar en blandning av tidlösa klassiker och moderna mästerverk. På första plats? Ikoniska Porsche 911.

Vilken sportbil är egentligen den snyggaste som någonsin byggts? Frågan kan diskuteras länge, och något enkelt svar finns förstås inte eftersom alla har sin smak. Men vi på Kvdbil ville ändå undersöka saken – finns det kanske någon bil vi kan enas om? Med svar från över 1 300 personer hamnade Porsche 911 högst upp.

– Jag är inte förvånad över att se Porsche 911 på första plats. Det är förmodligen den sportbil som flest människor känner till tack vare dess ikoniska design. Porsche 911 kombinerar elegans och prestanda på ett sätt som få andra bilar kan matcha. För många står Porsche också för högsta kvalitet, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

På andra plats hittar vi Aston Martin DB5, kanske mest känd för sina framträdanden i James Bond-filmerna.

– Bonds snabba och dramatiska biljakter har cementerat DB5 som en av de mest ikoniska sportbilarna genom tiderna. Sedan är det en fantastiskt snygg bil som representerar brittisk ingenjörskonst och stil på högsta nivå, säger Odsberg.

Tredjeplatsen går till vildhästen, Ford Mustang. Den amerikanska muskelbilen som i film och tv blivit en symbol för frihet och "livet på vägen".

– Ford Mustang fångar essensen av amerikansk bilkultur med sin råstyrka, sitt kraftfulla utseende och sin körglädje. Den representerar allt som en muskelbil ska vara. Jag vågar säga att det är en odödlig klassiker, säger Odsberg.

Men våra åsikter kring vad som är en vacker bil kan som sagt skilja sig åt. Inte minst verkar ålder vara en avgörande faktor. Om de som är mellan 18-29 år hade fått bestämma, hade Ford Mustang hamnat långt ner på listan, först på sjunde plats. I stället rankar de svenska superbilen Koenigsegg Jesko som tredje snyggast genom alla tider, efter Porsche 911 och Aston Martin DB5.

Ännu mer skiljer sig smaken i åldersgrupperna 50-64 år och 65-79 år, där Porsche 911 kommer först på tredje respektive fjärde plats. Högst på 50-64-åringarnas lista rankas istället Aston Martin DB5, följt av den svenska 60-tals klassikern Volvo P1800. På 65-79-åringarnas lista toppar Volvo P1800, följt av Jaguar E-Type och Ford Mustang. Aston Martin DB5 går inte alls hem hos den äldsta åldersgruppen, där den först hamnar på nionde plats.

– Många hittar nog sin favorit i de bilar som var populära när man själv växte upp. Men Porsche 911 verkar ändå skilja ut sig. Den är högt upp på allas listor, säger Daniel Odsberg.

Topp 10 - snyggaste sportbilarna genom historien

1. Porsche 911 – Kanske inte bara den snyggaste utan också den mest kända sportbilen genom tiderna? Porsche 911 introducerades 1964 och har genom åren blivit en tidlös klassiker, ständigt uppdaterad men alltid med den karakteristiska designen.
  2. Aston Martin DB5 – Mest känd som James Bonds bil. Introducerad 1963, kombinerar den brittisk elegans med kraftfull prestanda. Dess slanka linjer och lyxiga interiör gör den till en ikonisk sportbil.
  3. Ford Mustang – Den amerikanska muskelbilen som har blivit en symbol för kraft och frihet. Mustangens aggressiva linjer, långa huv och kraftfulla motor har gjort den till en ikon inom bilvärlden och en favorit bland entusiaster världen över.
  4. Volvo P1800 – En svensk sportbil från 1960-talet, hyllad för sin kombination av stil, prestanda och pålitlighet. Bilen blev extra populär genom TV-serien "Helgonet", där Roger Moore körde den som Simon Templar.
  5. Porsche 356 – En klassisk sportbil, älskad för sina mjuka linjer och ikoniska siluett. Introducerad redan 1948 har Porsche 356 en speciell plats i bilhistorien som Porsches första produktionsmodell.
  6. Jaguar E-Type – Ofta kallad den vackraste bilen någonsin, med sina svepande linjer och eleganta proportioner. Men här får Jaguar E-Type alltså nöja sig med en sjätte plats.
  7. Koenigsegg Jesko – En modern superbil från Ängelholm som kombinerar extrem prestanda med futuristisk design. Med en topphastighet över 480 km/h och en revolutionerande aerodynamik är Jesko en imponerande fusion av innovation och kraft. Representerar svensk ingenjörskonst i absolut toppklass.
  8. Alfa Romeo 8C Competizione – Italiensk passion och design på högsta nivå. Elegant och kraftfullt.
  9. Chevrolet Corvette – En amerikansk klassiker som har förtrollat generationer med sin sportiga attityd. Kombinerar prestanda och stil på ett sätt som få andra bilar.
  10. Ferrari F40 – En ikon från 80-talet som fortfarande beundras för sin råa skönhet och imponerande prestanda. Ferrari F40 är en bil som representerar det bästa av italiensk ingenjörskonst och design.

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 4–8 januari 2024. Totalt intervjuades 1316 personer i åldern 18-79 år, varav 1055 med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).