Så tar vi hand om våra bilar – märke för märke

Så tar vi hand om våra bilar – märke för märke

En kartläggning från bilförmedlaren Kvdbil visar att Audi-ägare är mest hängivna av alla bilägare när det kommer till underhållet av sina bilar. Även Volvo- och BMW-ägare investerar en hel del tid och resurser. Däremot verkar Toyota-ägare göra andra prioriteringar i livet.

En välskött bil har förmågan att hålla längre och generera ett högre andrahandsvärde. Är bilen dessutom skinande ren, kan den även locka till sig avundsjuka blickar. Men hur noggrant tar vi egentligen hand om våra bilar? Det har Kvdbil undersökt med hjälp av Kantar Sifo.

I undersökningen uppgav ungefär hälften (49 %) av deltagarna att de tar väl hand om sina bilar. Detta innebär att de minst gett sig själv en åtta i betyg på en tiogradig skala när det gäller regelbunden tvätt, service och annat underhåll. Resultatet visade inte på någon signifikant skillnad mellan könen, däremot spelade ålder en stor roll. 62 procent av de som är i åldern 56-79 uppgav att de vårdar sina bilar på detta omsorgsfulla sätt, jämfört med bara 39 procent av de i åldern 18-34.

Stora variationer syntes även mellan olika bilmärken, där Audi-ägarna tydligt intar förstaplatsen (67 %) före Volvo (57 %) och BMW (56 %). Över genomsnittet lägger sig också ägare till Hyundai (55 %) och Volkswagen (53 %). I botten hittar vi Toyota (35 %), Renault (39 %) och Mercedes (39 %).

– Jag är inte överraskad att flera premiummärken återfinns i toppen, har man en lite dyrare bil lägger man också lite extra kärlek på den, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil.

Här är man bäst i Sverige på bilvård
Undersökningen avslöjar även geografiska skillnader. I Jämtland och Västernorrland är det 58 procent som gett sig själva minst en åtta i betyg, aningen fler än i Stockholm och Malmö (55 %). Sämst på att ta hand om bilen är man i Jönköpings, Kronobergs, Kalmar och Gotlands län (39 %).

– I undersökningen framkommer att storstadsbor i allmänhet visar något större engagemang när det gäller att vårda sina bilar. Det är dock i Jämtland och Västernorrland som vi finner de mest välskötta och pedantiskt underhållna bilarna i landet, säger Daniel Odsberg.

Topplista: Bilägarna som är mästare på bilvård

Andel som har gett sig själva minst 8 i betyg när det gäller att vårda sina bilar genom regelbunden tvätt, service och övrigt underhåll, där 1 innebär ”inte alls” och 10 motsvarar ”mycket väl”.

1. Audi

2. Volvo

3. BMW

4. Hyundai

5. Volkswagen

6. Ford

6. Opel

6. Peugeot

9. Skoda

10. Nissan

11. Kia

11. Saab

13. Mercedes

13. Renault

15. Toyota

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 12–16 januari 2023. Totalt intervjuades 1447 personer i åldern 18–79 år som har tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Sifos webbpanel.

Vi är Sveriges största digitala aktör med begagnade bilar. I över 30 år har vi hjälpt människor och företag att köpa och sälja bilar. Och det är ingen hemlighet hur vi gör det – vi sköter hela bilaffären åt dig. Vi har sålt mer än 280 000 bilar på kvdbil.se och de har alla testats av våra professionella tekniker. Cruisa mer, krångla mindre.