Så rankas partiledarna – som bilförare

Så rankas partiledarna – som bilförare

Magdalena Andersson är den partiledare som svenska folket tror är bäst på att köra bil, enligt en undersökning från Kantar Sifo gjord på uppdrag av bilförmedlaren Kvdbil. Men alla är inte lika övertygade. Männen håller Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson som den främste bakom ratten.

Att styra landet är en sak, men att ratta en bil är någonting helt annat. Eller är det verkligen det? När 1 145 svenskar fick frågan vem av partiledarna de tror är bäst på att köra bil gick flest röster till statsminister Magdalena Andersson (S). Därefter följde Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson, Moderaternas Ulf Kristersson, Centerpartiets Annie Lööf och Kristdemokraternas Ebba Busch.

Jimmie Åkesson favorit hos männen
Samtidigt syns stora skillnader mellan män och kvinnor. Männen håller Jimmie Åkesson som den främste bakom ratten, men är först på femte plats på kvinnornas lista. Inte heller Ulf Kristersson är någon som kvinnorna helst ser i förarsätet. Utöver Magdalena Andersson får han se sig slagen av både Annie Lööf och Ebba Busch.

– Det ligger förstås nära till hands att tro att partisympatier ligger till grund för vem vi tror är den bästa bilföraren. Undersökningen bör därför tas med en stor nypa salt, säger Daniel Odsberg, försäljningschef Kvdbil och fortsätter:

– Att det ser olika ut bland kvinnor och män är jag inte det minsta förvånad över. Resultat av tidigare undersökningar som vi gjort visar att kvinnor och män har väldigt olika syn på vad som kännetecknar den bästa föraren.

Fem av nio partiledare äger ingen bil
    Men trots att Magdalena Andersson ses som den vassaste bilföraren äger hon ingen bil. Det gör inte heller Annie Lööf, Nooshi Dadgostar, Per Bolund och Märta Stenevi. Endast Jimmie Åkesson, Ulf Kristersson, Ebba Busch och Johan Pehrson har registrerade bilar på sig, enligt uppgifter som inhämtats från Transportstyrelsen.

Vilken partiledare tror du kör bil bäst? *

1. Magdalena Andersson (S), 10 %
    2. Jimmie Åkesson (SD), 7 %
    3. Ulf Kristersson (M), 6 %
    4. Annie Lööf (C), 6 %
    5. Ebba Busch (KD), 6 %
    6. Nooshi Dadgostar (V), 3 %
    7. Per Bolund (MP), 2 %
    8. Märta Stenevi (MP), 1 %

* Liberalernas nya partiledare Johan Pehrson saknas. Undersökningen gjordes strax innan han tillträdde.

Om undersökningen
    Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 16–19 mars 2022. Totalt intervjuades 1145 personer i åldern 18–79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Vi är Sveriges största digitala aktör med begagnade bilar. I över 30 år har vi hjälpt människor och företag att köpa och sälja bilar. Och det är ingen hemlighet hur vi gör det – vi sköter hela bilaffären åt dig. Vi har sålt mer än 280 000 bilar på kvdbil.se och de har alla testats av våra professionella tekniker. Cruisa mer, krångla mindre.