​Minskat utbud bakom försäljningstapp på begagnade bilar

​Minskat utbud bakom försäljningstapp på begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade under tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol. Samtidigt sinar lagren hos bilhandlarna trots att exporten för första gången minskade. Under kvartalet ökade försäljningen av laddhybrider markant och har nu 2 procent av marknaden. Detta visar ny statistik från Kvdbil.

Trenden med sjunkande försäljning började under 2018 och har fortsatt i år. Under tredje kvartalet såldes 347 562 begagnade bilar, en minskning med 3,1 procent jämfört med samma period i fjol. Den totala nedgången fram till september i år var 3,9 procent. Exporten, som ökat varje år sedan mätningarna startade 2015, minskade med 6,7 procent.

Men något avtagande intresse är det inte tal om – tvärtom. Bara i år är prisuppgången för bensin- och dieselbilar 16 respektive 10 procent, enligt Kvdbils systerbolag Bilpriser. Huggsexan har lett till att lagren hos återförsäljare har minskat med 12 procent.

– Utbudet möter helt enkelt inte efterfrågan. Det finns en brist på begagnade bilar i Sverige i dag och det upplevs säkert som ett problem hos en del bilhandlare, säger Madeleine Fritz, försäljningschef på Kvdbil.

Det finns flera anledningar till den ökade efterfrågan och att priserna skenat, enligt Madeleine Fritz. Den viktigaste stavas bonus-malus, skattessystemet som infördes sommaren 2018 och som straffar nya fossildrivna bilar.

– Bonus-malus har gjort att fler väljer en begagnad bil före en ny bil eller håller fast vid sin gamla bil längre. Sedan har den låga kronkursen mot euron lett till att Sverige blivit rena fyndmarknaden för utländska uppköpare, men nu ser vi att exporten börjar minska som följd av den senaste tidens snabba prisökningar. Ytterligare en faktor som drivit upp priserna är ett extremt lågt ränteläge, säger Madeleine Fritz.

Mest har försäljningen sjunkit för bensinbilarna. 5 procent färre bensinbilar såldes under kvartalet medan nedgången hos dieslarna var 1 procent. Samtidigt har laddhybriderna fått ett kraftigt uppsving. Försäljningen av laddhybrider ökade med över 50 procent till en marknadsandel om 2 procent.

– Allt fler begagnade elbilar och laddhybrider dyker upp till försäljning och för första gången finns nu en andrahandsmarknad att tala om. Det ger möjligheter för den som vill göra ett miljömedvetet val samtidigt som man är ekonomisk i sitt köp av en begagnad bil. Det ska bli spännande att se var vi är om ytterligare ett år. Marknaden växer så det knakar, säger Madeleine Fritz.

Den mest sålda bilen under kvartalet var en Volvo V70 följt av VW Golf och VW Passat. Av de 50 mest sålda bilarna var Volvo V90 den modell som ökade mest (+ 53 %). Var femte bil som bytte ägare var en Volvo, vilket placerar bilmärket i topp före Volkswagen och BMW. Vit var den mest populära färgen medan ljusblå och flerfärgad var de färger som ökade mest.

– Volvo har fortfarande en ohotad ställning på den svenska begagnatmarknaden med V70 och V60 som de mest populära modellerna, men därbakom börjar det hårdna om positionerna. Toyota knappar in på BMW som just nu har tredjeplatsen, kommenterar Madeleine Fritz.

Försäljningen sjönk i 18 av 21 län. Största minskningen syntes i Södermanland och i Kronoberg, båda med en nedgång på 7 procent. Störst försäljningslyft noterades i Halland (+2 %).

Försäljningsstatistik per län

Övrigt 154 197 -27 %
Summa 347 562 358 313 -3,1 %

Om sammanställningen
Kvdbils statistik över begagnade bilköp i Sverige hämtas från statistikföretaget Vrooms sammanställning av filregistret transaktionsdata. Sammanställningen görs vanligtvis en månad efter kvartalets slut för att få med samtliga bilköp, även de köp där ägarskiftet skett via det gula registreringsbeviset (Månadsstatistiken räknas upp med cirka 5 000 registreringar efter kalendermånadens slut).

Om Kvdbil
Kvdbil är Sveriges största marknadsplats för personbilar. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på Kvdbil.se. I Kvdbil-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen bilpriser.se.

Jessica Jegermalm

PR- och informationsansvarig FÖRÄLDRALEDIG +46 (0)101673190