Många underskattar kostnaden att äga en bil

Många underskattar kostnaden att äga en bil

Många som köper bil vet inte vad den kostar att äga över tid. Det visar en ny Sifo-undersökning från KVD Bilpriser, som jämfört ägandekostnaden för olika modeller och vad svenska folket tror att det kostar att äga en bil.

Enligt undersökningen tror de flesta att en tre år gammal begagnad bil kostar cirka 1000 kronor till 3000 kronor mindre att äga per månad än vad den faktiskt gör beroende på fabrikat. Det motsvarar en extra kostnad på upp till 50 procent.

–Många missbedömer vad en bil kostar att äga. Det kan få stora konsekvenser för ägare som riskerar få stora hål i plånboken när alla kostnader räknas samman. Innan man köper en ny bil bör man därför göra en rättvis kalkyl av den totala ägandekostnaden och framförallt inte missa värdeminskningen som är den i särklass enskilt största, kommenterar Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Enligt undersökningen:

Flest svaranden (28 %) tror att en småbil (VW Polo, Renault Clio, Ford Fiesta etc) kostar mellan 2000–3000 kronor i månaden att äga. I själva verket kostar det 3–4500 kronor.

För mellanstora modeller (VW Golf, Volvo V40 etc) tror flest svaranden (26 %) att det kostar 3000–4000 kronor i månaden, men som egentligen kostar mellan 4500–6000 kronor i månaden.

För stora modeller (VW Passat, Volvo V70 etc) tror de flesta (21 %) att det kostar 4000–5000 kronor i månaden. Den faktiska månadskostnaden är 6000–8000 kronor per månad. Exempelvis kostar Sveriges mest sålda bil, Volvo V70, 6274 kronor per månad att äga.

–Den viktigaste frågan man bör ställa sig är vad man ska ha bilen till. Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Bilarna med högst ägandekostnad har å andra sidan oftast lägre procentuell värdeminskning. I slutändan är det dock utgifterna varje månad som bränner hål i plånboken, inte några procent vid en framtida försäljning, kommenterar Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–31 januari 2017. Totalt intervjuades 1775 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Kategorier

KVD är Sveriges största marknadsplats för personbilar. Våra kunder är företag, myndigheter och privatpersoner. Vi testar, värderar och beskriver grundligt våra auktionsobjekt innan vi lägger upp dem till försäljning på www.kvd.se.
I KVD-koncernen ingår även Sveriges ledande bilvärderingsbolag Bilpriser med värderingsportalen www.bilpriser.se.