Många känner oro att bli lurade vid bilaffär

De flesta svenskar känner sig oroliga att bli lurade när de ska köpa en bil begagnat. Varken privatpersoner eller traditionella bilförsäljare inger förtroende. Det visar en Sifo-undersökning beställd av bilauktionssajten Kvdbil.

I undersökningen anger 11 procent att de är väldigt oroliga över att bli lurad när de ska köpa en begagnad bil, medan 43 procent att de är ganska oroliga. 35 procent angav att de inte är så oroliga och 4 procent att de inte är oroliga alls. Sju procent svarade vet ej.

Undersökningen visade också att endast 4 procent har tilltro till privatpersoner som säljer sin bil och endast 9 procent har tilltro till traditionella bilförsäljare.

- Det finns en oro och den är befogad. Dagligen kan vi läsa om människor som har blivit lurade när de ska köpa en bil. Ett varningstecken är när den som säljer inte kan eller vill redovisa information kring bilens historik såsom servicebok, kvitton eller besiktningsprotokoll, kommenterar Benny Karlsson, marknadschef på bilauktionssajten Kvdbil.

I samma Sifo-undersökning visar det sig att kvinnor är mer oroliga än män när de ska köpa en begagnad bil. 13 procent av kvinnorna anger att de är väldigt oroliga medan samma siffra för männen är 9 procent. 46 procent av kvinnorna uppger att de är ganska oroliga, där männen anger 40 procent.

- Det är viktigt att försöka få så mycket information som möjligt om bilen innan affären men det kan i många fall vara svårt. Då kan ett oberoende test och en bilgaranti göra din bilaffär tryggare liksom att ta reda på vad bilen är värd innan du köper den, kommenterar Benny Karlsson, marknadschef på bilauktionssajten Kvdbil.

Vad ska du tänka på när du köper en bil?

1. Ta reda på att det inte finns skulder på bilen
  2. Kontrollera att säljare är ägare av bilen
  3. Kolla dokumentationen såsom servicebok och besiktningsprotokoll
  4. Låt någon oberoende aktör testa och provköra bilen
  5. Gör en värdering på bilpriser.se
  6. Skriv alltid ett köpekontrakt

Källa: Kvdbil

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 20–25 september 2017. Totalt intervjuades 1317 personer i åldern 16-79 år. Av dessa hade 1064 bil i hushållet. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel

Att köpa eller sälja en bil ska vara enkelt och bekymmersfritt, tycker vi på Kvdbil. Därför ser vi till att ta hand om hela processen, så att du kan lägga din tid på annat helt enkelt. Vi säljer mer än 26 000 bilar varje år på kvdbil.se och de är alla testade av våra professionella tekniker. Välkommen till en skönare bilaffär!